Alla Volvobilar som levereras från och med nu av modellår 2021 får den nya fartspärren som presenterades för ett drygt år sedan.
Det innebär att bilarna får en automatisk hastighetsbegränsning på 180 km/tim och inte kommer kunna köras snabbare än så ens om köparen betalar extra, som hos vissa konkurrenter.
Fartspärren har väckt mycket uppmärksamhet, inte minst i Tyskland där en del Volvoåterförsäljare nu är oroliga för att köparna istället ska välja ett konkurrerande märke som går att köra snabbare på autobahn.
Men Volvo står på sig.
– Vi anser att biltillverkare har ett ansvar att hjälpa till att öka trafiksäkerheten. Vår hastighetsbegränsande teknik, och dialogen som den har initierat, passar in i det sättet att tänka, säger Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre.
EU-krav på gång
Någon finess som kontrollerar att föraren inte kör för fort i lägre hastigheter än så finns dock inte ännu, trots att Volvo säger sig vilja gå längre än vad bestämmelser och lagstiftning kräver för att förbättra trafiksäkerheten.
Inom några år ska alla nya bilar som säljs inom EU ha ett särskilt system som varnar när föraren försöker köra för fort. Varningssystemet införs för att minska antalet olyckor i trafiken.
Systemet innebär att bilen varnar om den körs snabbare än den skyltade hastighetsgränsen. Med hjälp av en skyltkamera kan systemet avgöra vilken hastighet som gäller.
Det nya systemet som EU beslutat om ska finnas i nykonstruerade modeller från maj 2022 och i existerande modellserier från maj 2024.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Även om jag inte kört 180 km/h på en herrans massa år känns det som om en sån här begränsning är lite för mycket förmyndarskap. Troligen kommer jag knappast att köra över 180 för resten av mitt liv men man vet ju aldrig. Det blir säkert fler biltillverkare som följer Volvos initiativ, vi skall alla den vägen vandra...
De tillfällen man kan köra fortare än 180km/h är få, inte ens Autobahn brukar vara tom nog för att hinna komma upp i dessa hastigheter.
Däremot kan jag bli irriterad på varningssystem som baseras på avläst skylt plus hastighetsmätare.
Inga nämnda biltillverkare, men det verkar som att vissa tillverkare har en felmarginal på mer än 10% på deras hastighetsmätare, vilket skulle innebära att de alltid skulle köra mycket långsammare än övrig trafik, och skapa onödiga köer.
Skall man ha ett varningssystem så måste det vara baserat på GPS-data, vilket är det närmaste verklig hastighet vi kan komma.
För 99,9% av världens bilköpare så har ju detta ingen betydelse öht. Men bra för att elda på en vanligtvis sömnig debatt om hastighet.
"Någon finess som kontrollerar att föraren inte kör för fort i lägre hastigheter än så finns dock inte ännu, trots att Volvo säger sig vilja gå längre än vad bestämmelser och lagstiftning kräver för att förbättra trafiksäkerheten."
Jamen herregud för journalister som inte har koll! Detta har jag redan på min XC60 2019. Det piper och det blinkar och sänker volymen på radion.
for 2 år siden indførte toyota 180km.t som laks i 90 procent af deres biler med henblik på siden hen 170 for at minimer døde i trafikken. hastighed dræber..
I instruktionsboken till min gamla Lexus från -93 står det att om man kör långa sträckor i över 180 kmh så skall man höja däcktrycket med ett par hg vilket många säkert haft stor nytta av att veta.
Beställde en by Volvo förra veckan, och då angavs maxhastigheten till 180km/h. Kör inte fortare ändå, inte ens på Autobahn där jag brukar ligga i ~160km/h, så mig spelar det verkligen ingen roll med en lägre maxfart.
Att Volvo begränsar sina till 180 km/h är bara ett sätt att tjäna mer pengar.
De sätter dit mindre/sämre bromsar o tar samma betalt.
Det där med bromsarna ”finns det verkligen belägg” för det påståendet..
Tror ju inte att Volvo skulle äventyra sitt säkerhetsrykte genom att fuska på bromsar om de gör någon skillnad när man bromsar från 180 eller lägre. Och inte fan vill jag betala mer för något man endast har nytta av om man ligger i 200 eller mer.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.