Sverige är på god väg att nå de uppsatta målen om 220 döda i trafiken till 2020. I fjol omkom 266 personer på de svenska vägarna, vilket kan jämföras med 591 döda år 2000.
Men målet i den så kallade Nollvisionen kan nu skärpas rejält. En ny EU-förordning säger att medlemsländerna ska halvera antalet trafikdöda till 2020, med utgångspunkt från 2010 års siffror.
Dödstalet justeras då från 220 till 133. Det berättade Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, för Vi Bilägare tidigare i höstas.
– Då är vi inne i något mycket svårare, sa Tingvall. Fordonsutbytet är det som ger störst effekt. Det ger tio färre omkomna per år.
Fler döda i år
Hittills har 2011 varit ett dystert år för vägtrafiken. Till och med augusti omkom 229 personer, jämfört med 178 döda för samma period under 2010. Claes Tingvall igen:
– Det är ingen tvekan om att fler kommer att dö under 2011 jämfört med 2010. Något annat skulle vara ett under. Det skulle krävas en finanskris eller massor med snö.
Claes Tingvall menar att 2010 var ett annorlunda år som var ”bättre än vad det borde ha varit”. Trots stora mängder snö i början av året är förbättringen med 92 färre döda jämfört med 2009 svår att förklara, enligt Tingvall.
Diskutera: Vad tycker du om Nollvisionen?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är bra att ha ett mål som "nollvisionen" även vi aldrig kommer till 0.
Frågan är bara vad som görs för att nå nollvisionens mål.
En del av det ligger på bilisten men det skulle vara kul att få veta konkret vad Trafiksäkerhetsverket gör.
Bilisten kan köpa säkrare bilar, börja använda blinkers, hålla hastighetsgränserna, sluta att ta risker i trafiken.
Trafiksäkerhetsverket kan........?
ja va kan dom?
Nollvisionen har länge varit och kommer att fortsätta vara en floskel.
I nollvisionen står det att man ska sträva efter "förlåtande vägmiljö", något som Trafikverket tycks ha glömt totalt.
Istället planterar man träd mitt i vägbanan, bygger livsfarliga rondeller och behåller träd, stolpar och bergväggar intill vägen.
Tingvall har lite problem att få ihop sina "sanningar" när det gäller snörika vintrar. Han påstod ju tidigare i år att anledningen till att det var så få omkomna 2009 var att det var mycket snö. Fast, vi andra som lever i verkligheten vet ju att vintern 2011 var mycket snörikare än 2009....
Att antalet omkomna sjunker beror till allra största delen på att bilarna blir allt säkrare, inget annat.
Men, vi kommer fortsätta bombarderas av meddelanden typ "Trafiksäkerhetskameror minskar antalet omkomna med 100 per år"....
Om det nu är så bra med mycket snö, kanske de kunde ge fan i att salta den till slask vareviga vinter!!
Att komma bort från att fulla/drogade förare kör ihjäl sig själva och andra lär vara svårt, personer om begår självmord eller hastigt insjuknar och därmed dödas i trafiken det är också ett mörkertal.
Sedan att man har en ambition att minska dödsolyckor är ändå behjärtansvärt.
En bättre vinterväghållning kunde vara en åtgärd, idag så verkar det som att man lider brist på plogbilar och saltbilen får hela ansvaret att enbart med saltlösning spraya vägen snöfri.
Jag tror inte Tingvall har en tanke på att bygga nya säkrare vägar, det enda som kan komma i fråga är vajerräcken på gamla vägsträckningar på gott och ont
I år tycker jag subjektivt att trafikklimatet hårdnat betydligt mot tidigare år. Det är bara en känsla men i år känns det som folk i allmänhet kört fortare och aggressivare än tidigare år. Särskilt på landsvägar i dåligt skick så som E20 genom Skaraborg. Tyckte det var särskilt tydligt när snön försvann och det blev sommarväglag igen.
Intressant att nu när man sänkt hastigheten på våra vägar så ökar olyckorna och dödstalen.
Skulle det inte bli helt tvärt om?
För det är ju BARA hastigheten som dödar....eller.
Ja det är hastigheten precis innan stoppet som dödar..
Det är ytterst sällan en frontalkrock mellan två stillastående bilar inträffar och dessutom leder till dödsfall.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
Eller som de säger i England:
"It's not the fart that kills, it's the smell"...
Seriöst:
Vore intressant att höra hur Tingvall förklarar bort faktumet att när man minskade fartövervakningen i UK, så minskade dödsolyckorna med 10%...
Är det inte så att när man sänker hastigheten på vägavsnitt där det känns orimligt, t.ex det blir 80km/h max på vägar som förut haft 90 eller mer där vägarna är stora och fina och inte mycket bebyggelse så kör en del fortfarande i 90 eller mer medan de som alltid vill vara säkra att inte köra för fort håller 70 på denna 80 väg. Detta gör att det blir mer irritation i trafiken, fler omkörningar och kanske fler risker med dessa omkörningar vilket gör att olyckorna ökar.
Jag tror att det är inte alltid en hastighetssänkning bidrar till färre olyckor. Det är enkelspårigt och naivt att tro att sänkta hastigheter alltid är lösningen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.