En uppsjö av säkerhetsteknik har tagit plats i nya bilar. Bilarna kan bromsa automatiskt, upptäcka fordon i döda vinkeln, varna för trötthet och mycket mer.
Transportstyrelsen, som ansvarar för lagstiftningen som gäller bilar och trafik i Sverige, vill accelerera utvecklingen. Men inte genom att skriva lagar med nya krav gentemot tillverkarna.
– Lagstiftning är inte alltid ett flexibelt instrument för att styra eller leda den tekniska utvecklingen, utan riskerar snarare att hämma eller i värsta fall förhindra utvecklingen, säger Peter Larsson, trafiksäkerhetsexpert på Transportstyrelsen.
Trafikverkets säkerhetsdirektör Claes Tingvall, galjonsfigur för arbetet med nollvisionen, håller med. Nya regelverk innebär detaljerade kriterier och förlorad tid, menar Tingvall.
– Ska du in med lagstiftning, då måste hela Europa vara med. Då kommer du få så inåt helvete med motkrafter och innan du lyckats hantera alla motkrafter, då har det gått tio år, säger han.
Bilbranschen är dock av en annan uppfattning. Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, tycker att lagstiftning är ett effektivt verktyg för att bana väg för den nya tekniken:
– Absolut, blir det en lag blir det lika för alla och därmed konkurrensneutralt. Men det måste vara grundat på sunt förnuft, rimliga priser och social acceptans.
Transportstyrelsen och Trafikverket välkomnar i stället konkurens och tryck från konsumenter för att driva fram förbättringar på säkerhetsområdet. Det kan tyckas bakvänt: myndigheterna tror på marknaden, branschen på lagstiftning.
Antisladd ett bra exempel
För att hjälpa marknaden på traven arbetar Trafikverket för att lägga fram bevis som pekar ut de mest effektiva systemen, berättar Claes Tingvall. Det goda exemplet som
lyfts fram är hur antisladdsystem snabbt fick genomslagpå den svenska marknaden. I dag beräknas tekniken rädda 75 liv om året.
– Synen från att antisladd var en bra-att-ha-grej till ”Vad är det här?” Försöker någon sälja en bil utan?” gick på bara några år, säger Tingvall.
Tvingande lagstiftning är dock viktig i åtminstone två lägen, enligt Peter Larsson på Transport-styrelsen. Nya lagar kan vara nödvändiga när dokumenterat effektiv teknik inte har någon naturlig efterfrågan, där alkolås är ett typexempel.
– Lagstiftning är också effektiv när bara vissa tillverkare tar in systemen. Då kan man få med de sista på vagnen, konstaterar Peter Larsson.
Transportstyrelsen undersöker nu om upplägget för ny lagstiftning kan omarbetas för att uppnå en större effekt.
– En möjlig väg är att man ställer mer funktionsinriktade säkerhetskrav: vad är det man vill uppnå med de här systemen? På så sätt låser man inte möjligheterna till utveckling, då står det fritt för tillverkarna att på olika sätt uppnå kraven, säger Peter Larsson.
Diskutera: Vad tycker du om lagarna kring säkerhetsteknik?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag läste artikeln i tidningen och tyckte även då att rubriken är direkt missledande!
Uppenbarligen delar ju inte alla parter uppfattningen.
Redan i tidiga tonåren var jag lite skeptisk till viss standardisering, eftersom man blir låst till ett visst förhållande. Jag brukade ta glödlampshållare som exempel. Det finns ju diverse säkerhetsföreskrifter om beröringsskydd, men skruva ur en E27:a och man får in hur många fingrar som helst. Men standarden finns och lär ju fortleva.
Å andra sidan kan nyinförda standarder (lagar) ge ett visst lugn i berörda brancher. Man vet vad som gäller och kan utveckla efter detta. Lagar är ju tvingande och därför kan och måste alla tillverkare satsa på det där nya som då äntligen blir av.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.