Konceptbil visas upp på elektronikmässan CES i Las Vegas som öppnar nästa vecka.
Kia nämner inte namnet på elbilen, men på de skuggiga bilderna som släppts hittills syns tydligt att det står ”Niro”. Bilen finns sedan tidigare både som hybrid och laddhybrid.
Vi får såklart inte reda på någon prestanda eller räckvidd än, det sparar biltillverkaren till premiären. Men det är en prototyp, ingen produktionsklar bil som ska visas upp.
På mässan ska Kia också demonstrera en ny generation av gränssnitt HMI (Human-Machine Interface), liksom ett avancerat ljussystem med rörlig grafik, ”motion graphic”.
Diskutera: Tror du att Kia Niro EV skulle bli en försäljningsframgång?
Vi får såklart inte reda på någon prestanda eller räckvidd än, det sparar biltillverkaren till premiären. Men det är en prototyp, ingen produktionsklar bil som ska visas upp.
På mässan ska Kia också demonstrera en ny generation av gränssnitt HMI (Human-Machine Interface), liksom ett avancerat ljussystem med rörlig grafik, ”motion graphic”.
Diskutera: Tror du att Kia Niro EV skulle bli en försäljningsframgång?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kia är nog mest intressanta bilmärket nu. Kul.
Hoppas att de lyckas gömma undan batterierna bättre än i laddhybriden, där bagageutrymmet fick stryka på foten rätt ordentligt!
försäljningsframgång? nej.
Det blir bra det här KIA!
Förstår inte att man inte fixar fram en Sportage som tex laddhybrid och försöker tex matcha Toyotas RAW 4 eller Mitsubishi Outback! Vi är många som vill fortsätta köra lite högre bilar och även KIA!
SH 1915. matcha Mitsubishi Outlander. Vi på jobbet lånade en sådan men vilken träbänk.
Ingen av oss tre kände det minsta ha begär för en 425 tusenkronors bil.
Framgång eller ej beror på räckvidd och pris.
Niro EV bör ha minst 500 km räckvidd för att inte kännas helt omodern när den lanseras. Priset bör ligga som för Niro Plugin dvs max 300.000 kr.
Mycket kommer att bero på priset och naturligtvis på ljudkomforten som ju inte direkt är KIAs starka sida.
Kommer den att ärva bullret från de konventionella bilarna blir det den bullrigaste elbilen hittills.
Har kört Kia Soul EV och minnet säger att den inte upplevdes speciellt bullrig. Däremot var den trots sin kantiga form snål på strömförbrukningen. Sen tror jag definitivt inte på nåt överdimensionerat batteri (50 mils räckvidd) för det bygger bara vikt och pris. Klarar det 30 mil sommartid med vanlig körning så lär det duga för de allra flestas behov - utom möjligen fossilbränsle-bilförare som inte kört elbil och alltid har räckviddsångest verkar det som.
F ö finns väl inte RAV 4 som laddhybrid så den är inte mycket att matcha när det gäller det framdrivnings-systemet.
Sen skall vi nog inte glömma att stora och höga bilar av rent fysikaliska orsaker drar mera ström än en lägre och lite lättare bil så om SUV:ar blir samma succé som eldrivna jämfört med dieselmotor-drivna - tja, det tål att funderas på...
Tror att Niro är en väldigt lämplig bilstorlek för väldigt många och med vettig anpassning till eldrift borde den ha alla möjligheter till att bli en bästsäljare bland elbilar på den svenska marknaden - om den får "rätt" pris.
Det finns ingen anledning att erbjuda ett för stort batteri och prisa ut sig från marknaden. Realistiskt är väl att den får liknade kapaciteter som koncernsyskonet KONA EV med två olika batterikapaciteter.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.