Den helt eldrivna versionen av crossovern ingår i biltillverkarens plan att kunna erbjuda fem elbilar.
Kia har offentliggjort sitt koncept på en helt elektrisk version av crossovern Niro på teknikmässan CES i Las Vegas, USA. De säger inte när eller om bilen kommer att bli verklighet, med prototypen är en del i Kias strategi att ha 16 elektrifierade modeller i sitt bilutbud lagom till 2025: 5 hybrider, 5 laddhybrider, 5 rena elbilar samt en bränslecellsbil (FCEV) som lanseras 2020.
Designen på Kia Niro EV följer vanliga Niro i mångt och mycket. Däremot har karossen gjorts mer strömlinjeformad, och små detaljer har lagts till, vilka ska signalera att det är elversionen av bilen. Till exempel behöver grillen inte några spjäll för kylning, utan där sitter istället en digital display. Niro EV är utrustad med ett speciellt varningssystem för de som rör sig utanför. Om den fotgängare eller cyklist hamnar på kollisionskurs sänder bilen ut ett riktat varningsljud för att uppmärksamma att den finns där.
Drivlinan består av ett litiumpolymerbatteri på 64 kWh. Elmotorns effekt ligger på 150 kW (ca 204 hk) och bilen har en räckvidd på upp till 38,3 mil.
På insidan styrs infotainment och klimatsystem med gester och svepande rörelser på ratten. Det finns också ett speciellt ljudsystem som gör att framsätesåkarna kan lyssna på en sorts musik och baksätesåkarna kan lyssna på en annan. Ljuden separeras och stör inte varandra.
Bilen är utrustad med vad Kia kallar för världens första, ultrasnabba 5G-uppkoppling i ett fordon och detta demonstreras med en datalänk från huvudkontoret i Korea.
I samband med att de visar upp konceptet på Niro EV berättar Kia också att man är i färd med att utveckla självkörande bilar. Testerna av dessa inleds 2019 och två år senare, 2021 beräknar biltillverkaren att självkörande bilar på nivå 4 är tillgängliga för allmänheten.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro EV Concept?
Designen på Kia Niro EV följer vanliga Niro i mångt och mycket. Däremot har karossen gjorts mer strömlinjeformad, och små detaljer har lagts till, vilka ska signalera att det är elversionen av bilen. Till exempel behöver grillen inte några spjäll för kylning, utan där sitter istället en digital display. Niro EV är utrustad med ett speciellt varningssystem för de som rör sig utanför. Om den fotgängare eller cyklist hamnar på kollisionskurs sänder bilen ut ett riktat varningsljud för att uppmärksamma att den finns där.
Drivlinan består av ett litiumpolymerbatteri på 64 kWh. Elmotorns effekt ligger på 150 kW (ca 204 hk) och bilen har en räckvidd på upp till 38,3 mil.
På insidan styrs infotainment och klimatsystem med gester och svepande rörelser på ratten. Det finns också ett speciellt ljudsystem som gör att framsätesåkarna kan lyssna på en sorts musik och baksätesåkarna kan lyssna på en annan. Ljuden separeras och stör inte varandra.
Bilen är utrustad med vad Kia kallar för världens första, ultrasnabba 5G-uppkoppling i ett fordon och detta demonstreras med en datalänk från huvudkontoret i Korea.
I samband med att de visar upp konceptet på Niro EV berättar Kia också att man är i färd med att utveckla självkörande bilar. Testerna av dessa inleds 2019 och två år senare, 2021 beräknar biltillverkaren att självkörande bilar på nivå 4 är tillgängliga för allmänheten.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro EV Concept?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sansa till designen lite grann så säljer den nog bra!
Satsa på funktion, design är för fjollor!
Vanligtvis används Watt för effekt i alla sammanhang.
Vanligtvis används kW för elmotorers effekt och styrka för andra storlek inom olika områden.
Ofta används väl i allmänt och vardagligt tal/skrift ordet "stark" för att beskriva en bilmotor med stor effekt ("stark motor"), och det ligger då nära till hands att (litet slarvigt) skriva "styrka" om motorn effekt -- även om styrka är en storhet som borde ha Newton (?) som enhet.
Faktiskt finns "Motorstyrka" finns i SAOL:
https://svenska.se/tre/?sok=motorstyrka&pz=2
Akademien anger dock inte vilken enhet som är lämplig! :-)
För att återgå till bilen så verkar den lovande tycker jag -- men mycket hänger på priset förstås. Blir det i linje med Ioniq så kan det säkert bli en succé, men batteriet är rätt mycket större (är det ett bra ord? :-) ) här, så den lär bli dyrare...
Jo, tekniken i bilen signalerar nog ett startpris på omkring 400 000 kr utan rabatter och dylikt. Ingen billig kärra med andra ord.
Intressant men vilken tråkig interiör. Viktigt blir hur snabbt man kan ladda den.
Hoppas de fixar till(tar bort) lite veck och bubblor före produktion. Bubblorna på motorhuv ser för anskrämligt ut. Men en elbil till rätt pris så är det intressant. Men kring 400.000kr är inte intressant för en privatperson(utan förmånsbil).
@Optimus: 400 kkr är inte en orimlig gissning, eftersom Ioniq EV börjar på 336 kkr och batteriet här har väsentligt högre kapacitet (64 kWh mot 28 kWh för Ioniq) -- möjligen är det litet i underkant. Å andra sidan kommer med malus-bonus-förslaget en subvention på 60 kkr. Kommer det att bli så mycket billigare för en bil med den här sortens räckvidd (38 mil EPA) inom en nära framtid? Det är något bättre räckvidd än Tesla 3, och väsentligen samma som Bolt. Jag håller i och för sig med om att det vore trevligt om priset efter subvention låg på 300 kkr -- vad är du beredd att betala för en elbil av det här snittet (privata pengar)?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.