Kia har släppt bilder på Niro EV i produktionsform. Den kommer att synas på svenska vägar vid årsskiftet.
Vi har tidigare fått se koncept på hur Kia har tänkt sig crossovern Niro som renodlad elbil. Modellen, som i nuläget finns som hybrid och laddhybrid, kommer alltså i helt eldrivet utförande. Utseendemässigt skiljer sig Niro EV från sina modellsyskon bland annat genom en mer stängd frontdesign.
Det kommer att erbjudas två olika versioner att välja på, en med längre räckvidd och en med lite kortare, troligtvis också i olika prisnivåer. Kia Niro EV med batterikapacitet på 64 kWh kan ta sig 45 mil på en laddning, medan det mindre batteriet på 39,2 kWh klarar 30 mil. Detta enligt preliminära uppgifter beräknade på den nya, tuffare körcykeln WLTP.
Försäljningen i Sverige startar efter sommaren, med leverans i december/januari 2019. Bilen visas upp på en elbilsmässa i Jeju, Sydkorea. Till Europa kommer den lagom till bilsalongen i Paris i oktober och då kanske vi får veta vad den kommer att kosta också.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro EV?
Det kommer att erbjudas två olika versioner att välja på, en med längre räckvidd och en med lite kortare, troligtvis också i olika prisnivåer. Kia Niro EV med batterikapacitet på 64 kWh kan ta sig 45 mil på en laddning, medan det mindre batteriet på 39,2 kWh klarar 30 mil. Detta enligt preliminära uppgifter beräknade på den nya, tuffare körcykeln WLTP.
Försäljningen i Sverige startar efter sommaren, med leverans i december/januari 2019. Bilen visas upp på en elbilsmässa i Jeju, Sydkorea. Till Europa kommer den lagom till bilsalongen i Paris i oktober och då kanske vi får veta vad den kommer att kosta också.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro EV?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Härligt.
Grymt KIA, verkar bli bra och dessutom storleken större än Hyundai Kona. Hoppas de kan dämpa vägljudet en aning bara..
Såg ju billigt ut med ett lock framför grillen, men kul att elbilar nu börjar få ordentliga körsträckor, nu vill man bara ha trådlös laddning och överkomligt pris
Jag fattar inte att biltypen skall ha en front som en grisröv eller ladugårdsvägg.
Sportige likadant.
Klart att det måste finnas ett lock framför främre bagageutrymmet eller vad de gömt i fronten.
Av elbilar så är det väl i stort sett bara Golf som har en normal front - konstigt. Vad är problemet med att behålla en normal front ?
Det kanske därför de andra tillverkarna inte släpper någon elbil, de håller på att designa fronten..
Aerodynamik i första hand, varje elektron som kan sparas är bra. Andra hand behövs ingen stor grill för kylning/luftgenomströmning.
Den övre grillen är igensatt även på e-Golfen, dock med en svart kontrasterade plastbit i snygg design.
Jodå Grosser - så långt förstår jag också men trots allt så saboterar man utseendet bara för att spara några elektroner. Tror att acceptansen för och suget efter eldrivet skulle bli större med mera normal formgivning. Man kan ju trots allt fejka utseendet på en normal grill - exemplet ovan visar ju hur tokigt det tyvärr kan bli rent utseendemässigt.
Nja jag tänker mer att fronten numera med suv attribut är lika hög som sidofönstren.
Man behöver inte gå så långt som fula prius men några cm lägre borde vara möjligt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.