Som Vi Bilägare tidigare har rapporterat så storsatsar kinesiska elbilstillverkaren Nio på att lansera både sina elbilar och samtidigt på bred front etablera sitt varumärke i Sverige. Som en del i detta bygger tillverkaren även egna batteribytesstationer, eller Power Swap Stationer som tillverkaren själv benämner dem som.
Nu har den första stationen av det slaget blivit invigd, belägen vid E6:ans nordliga avfart i Varberg.
Batteribytesstationen erbjuder Nio-ägare att byta ut sitt batteriapket, snarare än att behöva vänta på att bilens befintliga batteripaket ska ladda. Processen har provats ut i Kina, där mer än fyra miljoner batteribyten genomförts enligt samma procedur. I norden fanns det sedan tidigare tre liknande stationer, samtliga i Norge varav två i Oslo.
Batteribytesstationen i Sverige blir således nordens fjärde och den första av sitt slag i landet. Den kommer att följas av flera i Nios regi lovar Nios svenska kommunikatör Gustaf Sjöholm:
– Vi kommer bygga ytterligare en Power Swap-station i landet innan årets slut. Utbyggnaden fortsätter nästa år i takt med att vi levererar fler Nio-bilar och vi anpassar platserna efter var våra Nio-användare vill ha dem.
Målet är att nå ett rikstäckande nätverk av liknande stationer i Sverige. I Kina finns redan strax över 1 200 liknande stationer, där de första togs i drift redan under år 2020. På den inhemska marknaden i Kina har Nio klarat att genomföra cirka 460 batteribyten per timme.
Utöver batteribytesstationerna planerar Nio också att öppna ett särskilt upplevelsecenter i Sverige, kallat Nio House.
– Det kommer att byggas i centrala delarna av Stockholm, säger Gustaf Sjöholm.
Som sig bör erbjuder Nio olika former av köpesmodeller och ägandeformer för sina modeller. Alla kunder som väljer att prenumerera på batteribytestjänsten till sin Nio kommer enligt tidigare uppgifter från tillverkaren att ha fri access till den framtida Nio House-anläggningen.
Utöver denna planerar NIo att bygga två så kallade Nio Space-anläggningar, vilket motsvarar rena showrooms.
– Vi öppnar ett i Täby centrum den 8 december och kommer bygga ytterligare ett sådant, den gången i Göteborg. Anläggningen i Göteborg ska stå klar någon gång första kvartalet av 2023, säger Gustaf Sjöholm till Vi Bilägare.
När det gäller bilmodeller inleder elbilstillverkaren Nio nu de svenska leveranserna med sedanmodellen ET7.
– De första exemplaren har kunnat levererats under veckan (läs vecka 46, red:s anm.), säger Gustaf Sjöholm.
Sammanlagt kommer Nio att marknadsföra sex olika modeller på svensk marknad: ET7, suvvarna ES6 och ES8, crossovern EL7, personbilen EL6 samt den mellanstora sedanen ET5.
Enligt tidigare prognos kommer EL7 börja att levereras i Sverige från och med februari 2023, följt av ET5, någon gång under mars–april 2023.
Kommentarer till artikeln (13)
- 21 november 2022 Ja skall vi ha detta med…
- 19 november 2022 Ja det var anledningen till…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.