Det kinesiska bilmärket Nio presenterade nyligen tre nya modeller för den Europeiska marknaden, och berättade samtidigt vad de ska kosta. Många reagerade då på priserna – den mindre sedanen ET5 blir exempelvis betydligt dyrare än både Tesla Model 3 och Polestar 2.
Men Nios höga priser kan vara en medveten strategi. Företaget planerar nämligen att lansera ytterligare ett, kanske två, nya märken i Europa som ska ha mer fokus på tillgänglighet och lågt pris.
Enligt hemsidan Jalopnik har ett av de nya märkena fått arbetsnamnet ”Alps”, engelska för alper. Planen är att det ska bli för Nio vad Volkswagen och Skoda är för Audi. Det ryktas också om ytterligare ett märke med ännu lägre priser, som ska heta antingen ”Firefly” eller ”Himalaya”.
Jalopnik påpekar också att det går att se ett mönster i Nios strategi. Bilar med det märket säljs nu i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland och Nederländerna – länder som ligger i topp i Europa både vad gäller elbilsförsäljning och genomsnittspris för nya bilar.
Tanken är, sägs det, att Nios kommande lågprismärken ska fungera bättre i länder som Italien och Spanien, där folk i allmänhet köper billigare bilar.
Kommentarer till artikeln (5)
- 14 oktober 2022 Ah, sorry.
- 14 oktober 2022 Så är det nog, saabnisse.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.