Elbilsmärket Nio är ett av många som intagit den svenska marknaden på sistone. Nio ska profilera sig som ett premiummärke med lyxiga elbilsmodeller och hög tekniknivå.
Vid lanseringen stod det klart att Nio ska använda sig av en okonventionell lanseringsmodell. Kunderna ska inte kunna köpa bilarna rakt av utan hyra dem för en rejäl månadskostnad.
Den minst dyra modellen, Nio ET5, går loss på minst 10 899 kronor i månaden för den som tecknar ett treårsavtal. Den som vill kunna säga upp när som helst utan bindningstid får betala 13 499 kr/mån för samma modell, och prislistan går hela vägen upp till 20 247 kr för den större Nio EL7 med flexibel leasing.
Nio uppger att märket vill ”omdefiniera bilägandet” eftersom månadskostnaden inkluderar både försäkring, service och på sikt även batteribyte.
Nio uppger att märket vill ”omdefiniera bilägandet”
Modell | Med bindningstid | Utan bindningstid |
Nio ET7, 75 kWh | 13 980 | 17 599 |
Nio ET7, 100 kWh | 15 180 | 18 799 |
Nio ET5, 75 kWh | 10 899 | 13 499 |
Nio ET5, 100 kWh | 13 766 | 16 918 |
Nio EL7, 75 kWh | 14 699 | 18 849 |
Nio EL7, 100 kWh | 16 127 | 20 247 |
Samtliga priser är frånpriser. Bindningstiden är 36 månader och högsta tillåtna körsträcka är 1 500 mil/år. Ingen kontantinsats.
Har kritiserats
Upplägget har dock fått kritik från flera håll och nu uppger Niochefen och medgrundaren Qin Lihong att märket överväger att börja sälja bilarna rakt av istället för att enbart fokusera på leasing.
”Under de senaste två dagarna har vi fått mycket feedback från våra användare som nämner att de vill ha möjlighet att köpa. Jag måste erkänna att vi har underskattat många kunders entusiasm för att köpa Nios bilar”, skriver han i en artikel publicerad i Nios egen mobilapp.
Qin Lihong ska ha varit inne på samma linje när han lanserade Nio i Nederländerna.
– Vi har lyssnat på våra användare och kommer snart lansera möjligheten att köpa och äga en bil i Europa, före jul, ska han ha sagt enligt en klubb för Nios märkesentusiaster och aktieägare i Nederländerna.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.