Det är ingen enkel sak att starta ett bilföretag, och det är ännu svårare att bli lönsamt. Bara den senaste tiden har bland andra Polestar och Fisker tvingats dra ned på personal för att spara pengar.
Nu har också kinesiska Nio släppt siffrorna för helåret 2023, som slutade med en nettoförlust på motsvarande 30 miljarder kronor. Förlusten per bil landade på knappt 190 000 kronor och Nios finanschef sa under presentationen av rapporten att företaget ska ”optimera kostnaderna”.
Men Nio kan också räddas av planerna på att lansera ett nytt märke med fokus på billigare elbilar som ska börja levereras under fjärde kvartalet 2024. Bilarna från det nystartade märket får stöd för Nios batteribytesstationer och först ut blir förmodligen en utmanare i samma klass som Tesla Model Y, men som enligt Niochefen blir billigare att tillverka, skriver Automotive News.
Efter det finns planer på ytterligare ett bilmärke med ännu billigare elbilar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (17)
- 2024-03-11 11:52 Så för att sammanfatta:…
- 2024-03-11 11:19 Nu är det inte bara…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.