Eldrivna kombibilbar finns det inte särskilt många av, men Nio lanserar nu en kombiversion av elbilen ET5. Designmässigt är den snarare en slank ”shooting brake” än en boxig, konventionell kombi.
Nio ET5 Touring har relativt låg lasthöjd och 40/20/40-fällning av baksätet. Det finns även flera praktiska detaljer som magnetiska hängare för kassar, krokar i bakluckan, ett särskilt campingläge och en löstagbar ficklampa. Fler prylar kommer dyka upp på eftermarknaden, enligt Nio.
Lastutrymmet är på 450 liter med uppfällt baksäte, vilket är 31 liter mindre än Volvo V60.
”Vi såg att det inte fanns något alternativ i den här klassen på marknaden”
Trots att allt fler köpare väljer en suv finns fortfarande en efterfrågan på kombibilar, enligt Andreas Nilsson som har titeln studiochef för Nios designavdelning i Europa.
– Det finns kunder som behöver en större bil än ET5 men som inte vill sitta högre upp som i en suv. Då är kombin det perfekta alternativet och vi såg att det inte fanns något alternativ i den här klassen på marknaden. Suv-trenden är annars så stark, särskilt inom elbilar eftersom det är lättare att paketera batteriet i en suv än i en låg bil.
Hur har ni löst paketeringen i ET5 Touring för att batteriet ska få plats?
– Vi har jobbat mycket med hur högt man sitter, från hälen till höften. Hur sportigt kan man sitta utan att det blir jobbigt? Ju lägre man sitter, desto längre utsträckta blir benen. Bilen har ett långt axelavstånd och då kommer första och andra stolsraden längre ifrån varandra. Sedan har vi jobbat med att bilen ska se lägre ut än den är.
Batteri och räckvidd
Nio ET5 Touring har 490 hk och klarar 0–100 km/tim på fyra sekunder. Räckvidden ligger på 43,5 respektive 56 mil beroende på om köparen väljer 75 kWh- eller 100 kWh-batteriet.
Bilen har en snabbladdningseffekt på 140 kW i 75 kWh-batteriet och 125 kW i 100 kWh-batteriet vilket är något lägre än konkurrenterna.
Pris och lansering
Nio ET5 börjar levereras under fjärde kvartalet och priserna börjar på 706 000 kr med det mindre 75 kWh-batteriet eller 816 000 kr för 100 kWh-varianten.
För den som hellre leasar batteriet till en månadskostnad ligger prislappen på 576 000 kr för 75 kWh-varianten, med en månadskostnad på 1 799 kr. Precis som för övriga Niomodeller finns även möjlighet att byta ut batteriet ”i farten” vid märkets egna batteribytesstationer, som komplement till vanlig snabbladdning.
Nio hoppas mycket på ET5 Touring men vill inte avslöja de exakta försäljningsmålen.
– Det finns ganska många som kör väldigt mycket mellan olika arbetsplatser i mellanstora kombibilar, till exempel säljare eller mellanchefer. De kör oftast inte suvar eftersom kombibilar är behagligare att köra, säger Niklas Andersson som är produktmarknadschef för Nio i Europa.
Kommentarer till artikeln (35)
- 21 juni 2023 Förbannat snygg, särskilt…
- 17 juni 2023 Guran - det var ett exempel…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.