
Bilmärket Nio fortsätter bygga ut nätverket med batteribytesstationer. På fredagen kom beskedet att ytterligare tre så kallade Power Swap-stationer ska byggas.
En av de nya stationerna hamnar i centrala Stockholm, i Frihamnen. På så sätt skiljer den sig från övriga batteribytesstationer eftersom den inte ligger längs en stor motorväg mellan två städer.
– Vi har två inriktningar för stationerna. Den ena delen är att vi vill täcka in när du åker på långfärd mellan A och B för att få bort räckviddsångesten. Den andra delen är att vi vill täcka in storstäder eftersom alla inte har möjlighet att ladda hemma, säger Mattias Lundgren, chef för Nio i Sverige, till Vi Bilägare.
”Vi vill täcka in storstäder eftersom alla inte har möjlighet att ladda hemma”
Den här stationen bygger på ny teknik som kan byta 18 batterier i timmen i stället för 13 som tidigare, samt att bytet går på fyra i stället för fem minuter. Stationen är även förberedd för lastbalansering.
Om några veckor öppnas dessutom en station i Enköping och i september öppnas en i Arlandastad norr om Stockholm.
Mattias Lundgren är övertygad om att batteribytesstationerna är en viktig del i Nios satsning.
– Det här är ett stort steg i vår utbyggnad av Power Swap-stationerna. Det är en väldigt viktig satsning i vårt erbjudande, inget snack om saken.

”För oss är det jätteviktigt att ha ett nätverk på plats, det är grunden”, säger Mattias Lundgren, vd för Nio i Sverige.

Så här ser nätverket med batteribytesstationer ut i dag i Skandinavien. Kartan är beskuren – det finns även stationer i Centraleuropa.
Nio har hittills bara registrerat 75 bilar i Sverige och att övertyga bilköparna om att prova ett nytt märke är inte alltid helt enkelt.
Hur uthålliga är ni?
– Vi har långsiktiga ambitioner och är i allra högsta grad här för det långa loppet. Vi förväntar oss inga jättevolymer innan nätverket är på plats så att användarna känner sig trygga. Ger vi oss in i något så gör vi det för att stanna. Vi följer vår plan till 100 procent, säger Mattias Lundgren.
Hittills har ni bara byggt Power Swap-stationer i södra Sverige. Ska ni även bygga stationer längre norrut?
– Absolut. Vi har en del ledtider för att bygga stationer och de är egentligen inte begränsade av oss utan av myndigheter och fastighetsägare. Först lägger vi en första ”ryggrad” i de tre storstadsregionerna, men efter det ser jag ingen del i landet där vi inte kan etablera oss om det finns behov, tvärt om. Vi vill höra från användarna var vi ska vara.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 19 juni 2023 16 bytesstationer för 75…
- 18 juni 2023 Jag kan tycka att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.