Till skillnad från Saabs tidigare affärsupplägg innebär den nya uppgörelsen att kinesiska investeraren Youngman inte får någon aktieandel, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.
I stället uppges Saab vilja låna 600 miljoner euro, drygt 5,5 miljarder kronor, från en icke namngiven kinesisk bank. Youngman är med och garanterar lånet.
Tidigare ägaren General Motors – som äger Saabs teknik och därmed har rätt att neka nya delägare – har avvisat tidigare avtalsförslag där Youngman ingått som delägare.
– Vi arbetar på en annan struktur som inte kräver konsensus från General Motors, säger Victor Muller till Bloomberg.
I ett senare skede, när Saab utvecklat egna modeller och inte längre bygger bilar på licens från GM, kan ägarstrukturen förändras och Youngman göra entré som delägare.
På onsdagen förvärrades Saabs redan kritiska situation. Rekonstruktören Guy Lofalk lämnade en ansökan till tingsrätten om att avbryta rekonstruktionen. Enligt Lofalk saknas pengar för att betala de redan försenade novemberlönerna och fortsätta rekonstruktionsprocessen.
Diskutera: Lyckas Victor Mullers nya plan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Känns mer och mer desperat.
Och hur länge räcker 5,5 miljarder?
Har för mig att när man lånar pengar brukar de vilja ha ränta på dessa, om man nu gör miljarder i förlust, hur räknar man med att betala dessa?
Och var inte pengarna från EIB också ett lån som skall betalas åter?
Vad näst? Låna pengar för att betala lånen, vad skulle Lyxfällan säga om det?
Om detta är den bästa plan man har, GE UPP!!
Ju mer det krisar för SAAB,
ju mer tror jag på Victor Muller!
Jag tror han fixar det till slut.
Det här är den plan som jag skrev om i en annan tråd kl 08:12.
Den är ju ganska smart, Muller äter kakan men har den ändå kvar.
Youngman står som garant för lånet, men blir inte ägare.
Det gäller ju att få igång produktionen snabbt, kundunderlag finns, inte minst i Kina och det vet både Youngman och Pang Da.
Och LC4, om de här pengarna inte skulle räcka finns det mycket mer, men de räcker för att kunna börja producera och det är primärt.
Må fan ta GM som styvnackat vägrar att ens förklara vad de egentligen vill.
Muller verkar vara outtröttlig, men det här vore kanske första gången han skulle tvingas att till slut ge upp, så det gör han väl inte så gärna. Men vad hopplöst. För varje ny lösing han hittar så står GM där med armarna i kors.
Roy. GM gör nog bara som vilket annat företag hade gjort. Bevakar sina egna intressen. Så skyll inte på GM.
GMs krav har VM känt till från första början, men han kommer med den ena idiotiska planen efter den andra trots att han mycket väl vet GMs inställning, varför???
Denna plan borde väl kommit först, som plan A. Men vilken idiot lånar 5,5miljarder till den mannen och detta projektet, som inte varit spec lysande i 60år och är ännu mera döfött i dagens hårda konkurens på bilmarknaden.
Lars, du har ju helt rätt i att det borde varit plan A, men vad vet vi?
Det finns säkert anledning att den kommer först nu, planen kanske är mer komplicerad och säkert dyrare.
Men det eleganta här är ju dels att GM har svårt att komma med godtagbara invändningar eftersom den här planen inte ändrar ägarstrukturen och dels att Youngman och Pang Da kan få sina bilar levererade.
Marknaden är ju stor.
Som jag skrivit flera gånger tidigare är ju GMs försök att stoppa Saab enbart en rädsla för konkurrens, de patent de har är ju till stor del utvecklade av underleverantörer och många används av flera andra biltillverkare, även i Kina.
Och det handlar inte om några revolutionerande konstruktioner, mest gammal skåpmat som dock satts samman på ett ofta bättre sätt av Saabs tekniker än vad GM själv lyckats med.
Här är lite mer info:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1457973-muller-syr-ihop-en-ny-deal
Hejsa Saabnisse, jag håller på dig! Hopas att SAAB får leva!
Jes_, Ford fick bra betalt i ett kritsikt läge. Tror inte man skulle göra om samma sak idag. GM får inget betalt för att lämna iväg Saab till kineserna.
saabnisse; vad har VM lyckats med mer än att vigga pengar från höger och vänster? Driva en bilfabrik? Nej. Komma med tomma löften? Ja. (Se gärna min lista i annan tråd på denna sida.)
Jag tror inte att 5 miljarder räcker för att ens starta fabriken, om löftet till UL ska hållas och EIB-lånet skall lösas. Med 25% ackord och bibehållet EIB-lån; starta produktionen går nog, men att bygga upp varumärke och sälja bilar uthålligt, då krävs det mer. Saab (om man kommer igång) har en rejäl uppförsbacke, som bara rikligt med deg kan överbrygga. Exempelvis stängs nu Saab GB ner i rask takt. ÅF i USA och här hemma säljer annat än Saab.
Sen tror jag inte GM ser med bilda ögon på det planerade tilltaget. Jag tror inte heller att någon bank i någon del av världen, inklusive Kina, skulle låna ut 5 miljarder utan säkerhet. Att Youngman skulle pantsätta sitt företag lär knappast komma ifråga, men jag kan ha fel. Slutligen, varför skulle NDRC godkänna ett upplägg enligt denna plan Z?
Men, jag hoppas man lyckas trots allt och under förutsättning att VM är ren som snö (jmfr med VA (som inte är dömd än)). Jag har nämligen mina dubier kring den gode VM..... Vilket är min åsikt, som man i dessa spalter bör tillägga.
Undrar vad räntan är på ett 5,5 miljarders lån i Kina?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.