En ny typ av lastbilsfront kan rädda många bilisters liv på vägarna, visar tester som Trafikverket gjort.
Med hjälp av en nyutvecklad, dämpande lastbilsfront från Chalmers deformeras bilkupén i en mötande personbil mellan 30 och 60 procent mindre än med en konventionell lastbilsfront.
– I dag är lastbilsfronten väldigt kort. Men om man kan förlänga den, något EU nu har öppnat för att tillåta, kan lastbilen ta upp energin och inte bara personbilen som i dag, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet på Trafikverket, till Sveriges Radio.
Lastbilar är inblandade i var femte dödsolycka i vägtrafiken, trots att de bara står för sex procent av trafikmängden. 45 personer omkommer varje år i trafikolyckor där en tung lastbil är inblandad och i 90 procent av dessa olyckor är det motparten som omkommer.
Två av tre gånger beror olyckan på att en personbil kommer över på fel sida.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 2024-02-10 19:29 J.L skrev: Har inte EU…
- 2024-02-10 10:49 Att lastbilen blir några…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.