Nästa artikel
Mjukare lastbilsfront ska rädda liv i trafiken
Nyheter

Mjukare lastbilsfront ska rädda liv i trafiken

Publicerad 2024-02-09 09:43 (uppdaterad 2024-02-09 09:50)
Antalet personer som omkommer i frontalkrockar med lastbilar kan minska med hjälp av en ny frontdesign, hoppas Trafikverket och forskare på Chalmers.

En ny typ av lastbilsfront kan rädda många bilisters liv på vägarna, visar tester som Trafikverket gjort.

Med hjälp av en nyutvecklad, dämpande lastbilsfront från Chalmers deformeras bilkupén i en mötande personbil mellan 30 och 60 procent mindre än med en konventionell lastbilsfront.

– I dag är lastbilsfronten väldigt kort. Men om man kan förlänga den, något EU nu har öppnat för att tillåta, kan lastbilen ta upp energin och inte bara personbilen som i dag, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet på Trafikverket, till Sveriges Radio.

Lastbilar är inblandade i var femte dödsolycka i vägtrafiken, trots att de bara står för sex procent av trafikmängden. 45 personer omkommer varje år i trafikolyckor där en tung lastbil är inblandad och i 90 procent av dessa olyckor är det motparten som omkommer.

Två av tre gånger beror olyckan på att en personbil kommer över på fel sida.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 2024-02-10 19:29 J.L skrev: Har inte EU…
  • 2024-02-10 10:49 Att lastbilen blir några…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.