Den 1 december blir det tillåtet att köra lastbilar som är 34,5 meter långa på vissa svenska vägar. Det är mer än nio meter längre än dagens långtradare.
Tanken med de längre lastbilarna är att effektivisera transporterna och sänka utsläppen med mellan fyra och sex procent. Om mer gods kan skickas med en och samma lastbil uppges det vara bättre än att skicka samma mängd gods i flera lastbilar. Det blir billigare och kräver färre förare när det nu är brist på lastbilsförare.
De långa lastbilarna får inte köra inne i städer eller på kurviga landsvägar. Trafikverket ger grönt ljus för de långa transporterna på totalt 590 mil statliga vägar, främst motorvägar men också ett antal kommunala anslutningsvägar.
För bilister gäller det att planera en omkörning noggrant eftersom lastbilarna alltså blir betydligt längre än idag. 34,5-meterslastbilarna har en särskild skylt både fram och bak.
Det finns också kritik mot lastbilarna. Facket har klagat på att det inte krävs någon extra utbildning för att köra de längre lastbilarna, och forskare på KTH har efterlyst bättre utredningar för att ta reda på hur säkerhet och framkomlighet påverkas.
Kommentarer till artikeln (7)
- 1 december 2023 25.25 meter och 64T har det…
- 1 december 2023 Stefan Eriksson skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.