Större batteripaket och längre räckvidd står ofta på elbilköparnas önskelista. Snitträckvidden för nya elbilar som säljs i Europa ökade med tio procent till knappt 42 mil mellan 2020 och 2022, enligt en ny rapport från organisationen ICCT.
Men längre räckvidd innebär inte bara fördelar. De allra flesta bilister skulle klara sig utmärkt och komma billigare undan med ett mindre batteri, hävdar rapporten.
Författarna har tagit fram tre olika körprofiler som bland annat baseras på data från den tyska transportmyndigheten. I samtliga fall baseras profilerna på Berlins klimat.
- En stadsbo som kör 2,2 mil per dag fem gånger i veckan.
- En landsbygdsbo som kör 3,4 mil varje arbetsdag.
- En långkörare som kör två mil två gånger i veckan och 37 mil tre gånger i veckan.
I genomgången används Volkswagen ID.3 som exempel, med fyra olika batteripaket varav flera är ”teoretiska” – de finns alltså inte i verkligheten. Batteristorlekarna är 28, 58, 87 och 116 kWh.
Stadsbon behöver inte ladda bilen alls på 98 procent av resorna med det minsta batteripaketet. Med det största batteriet behöver stadsbon visserligen ladda 35 färre gånger, men både inköpspriset, tjänstevikten, materialåtgången och förbrukningen blir mycket högre.
I samtliga fall blir det billigare att äga en elbil med mindre batteri, enligt rapporten – även för långköraren. Men hen får å andra sidan ”betala” med tid, i form av fler laddsessioner.
Rapporten har vissa begränsningar.
- Den första gäller andrahandsvärdet. Eftersom bilköparna ofta efterfrågar större batteri och längre räckvidd – även om de egentligen inte behöver det – blir andrahandsvärdet ofta högre i procent för elbilar med större batteri, och det påverkar ägandekostnaden. Men å andra sidan är elbilar med större batteri dyrare att köpa vilket enligt ICCT ger ett större värdetapp i kronor jämfört med ett mindre batteri.
- Rapporten baseras också på det klimat som råder i Berlin. Kallare klimat, som i mellersta och norra Sverige, ger betydligt högre förbrukning.
- Författarna har räknat med att landsbygdsbon och långköraren kan ladda hemma, men inte stadsbon.
För de profiler som finns med i rapporten blir det effektivare både i kronor och utsläpp att satsa på ett mindre batteri och snabbladda, i stället för att alltid välja ett större batteri. Men då får bilägarna alltså ”betala” med sin tid på grund av fler laddstopp.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (20)
- 2024-04-12 19:04 Axa skrev: Leif Har hängt…
- 2024-04-12 18:37 Leif Har hängt lite…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.