Norges Automobilforbund (NAF) har testat laddningen på 32 elbilar på marknaden.
Tre av bilarna kunde ladda 200 km i räckvidd på under 10 minuter.
– Kan bilen ladda snabbt blir räckvidden mindre viktig. Då kan tiden det tar från A till B vara kortare för en bil med ett mindre batteri som laddar snabbt, än för bilen med lång räckvidd, men som laddar långsamt, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.
De tre modellerna med snabbast laddning var Xpeng G9 på 8,4 minuter, Tesla Model S på 8,5 minuter och Hyundai Ioniq 6 på 9,4 minuter. Ett förvånande resultat att se Xpeng i topp med tanke på att deras tidigare modeller haft ganska långsamma resultat vid snabbladdning.
13 av 32 bilar laddade 200 kilometer i räckvidd på under en kvart.
Den längsta tiden stod det kinesiska märket JAC för på 32,2 minuter.
– Det här visar att flera biltillverkare nu har insett att snabbladdning är viktigt för konsumenterna, säger Nils Sødal.
Bil | Minuter för att ladda 200 km |
Xpeng G9 | 8,4 |
Tesla Model S | 8,5 |
Hyundai Ioniq 6 | 9,4 |
Tesla Model X Plaid | 10,8 |
Xpeng P7 | 11,0 |
Polestar 2 (2024) | 11,2 |
Mercedes Benz EQS SUV 580 4Matic | 12,0 |
Tesla Model Y RWD | 12,0 |
BMW i7 | 12,1 |
Toyota bZ4X AWD | 12,6 |
Mercedes Benz EQE 350 4Matic | 12,6 |
Toyota bZ4X FWD | 13,7 |
MG 4 | 14,7 |
Nio ET7 | 15,5 |
Volkswagen ID.Buzz | 16,2 |
BMW iX1 | 16,3 |
Nissan Ariya 2WD | 16,4 |
Audi Q8 e-tron | 17,1 |
Nio ET5 | 17,2 |
Mercedes Benz EQB 250 | 17,5 |
Jeep Avenger | 19,3 |
Subaru Solterra | 19,5 |
BYD Han | 22,6 |
MG 5 | 23,9 |
Nio EL7 | 24,0 |
MG Marvel R | 24,1 |
BYD Atto 3 | 25,6 |
Voyah Free | 27,4 |
Hongqi E-HS9 LR | 29,5 |
JAC e-JS4 | 32,2 |
Källa: NAF
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.