Nästa artikel
Mazda försvarar korta räckvidden i elbilen: ”Rightsizing”
Nyheter

Mazda försvarar korta räckvidden i elbilen: ”Rightsizing”

Publicerad 2 juli 2020 (uppdaterad 2 juli 2020)
Mazdas elbil MX-30 har betydligt kortare räckvidd än många konkurrenter. Men det är helt i sin ordning – åtminstone enligt Mazda.

Mazda har valt en lite annorlunda strategi för den nya elbilen MX-30 än många andra biltillverkare. Istället för att satsa på ett stort batteri med lång räckvidd får köparna ett av marknadens minsta batteripaket.

Därmed skiljer Mazda ut sig ordentligt jämfört med exempelvis Kia och Hyundai som båda erbjuder batteripaket på 64 kWh i konkurrenterna e-Niro och Kona. Batteripaketet i Mazda MX-30 är på 35,5 kWh och ger en räckvidd på bara 20 mil enligt WLTP-körcykeln.

Men Mazda är övertygade om att detta är rätt strategi. En räckvidd på 20 mil räcker för de allra flesta förare, enligt Mazda, och den här batteristorleken ger även lägre utsläpp under tillverkningsfasen än ett större batteri.

Känga till konkurrenterna

Ett mindre batteri ger även lägre tjänstevikt vilket sänker bilens förbrukning. Mazda kallar strategin för ”rightsizing” och förklarar hur batteristorleken ”valts med omsorg” för att minska koldioxidutsläppet och behovet av naturresurser.

”Det håller bilens tjänstevikt nere för bättre köregenskaper, vilket i nuläget inte är fallet för många elbilar”, skriver Mazda i ett pressmeddelande.

En faktor som också skulle kunna påverka Mazdas beslut, men som inte nämns i Mazdas eget pressmaterial, är att tillverkarens hemland Japan har förbluffande höga utsläpp och stor andel kolkraftsel jämfört med andra länder.

Höga utsläpp i hemlandet

Efter kärnkraftkatastrofen i Fukushima smiddes planer på att utveckla mer förnybar energi. Men omställningsplanen har inte gått särskilt bra. Tre fjärdedelar av energiframställningen sker från fossila bränslen. 

Energin som tidigare framställdes av kärnkraftverk kommer inte i någon stor utsträckning från vindkraft eller solceller utan från kol och naturgas, och den nuvarande regeringen planerar att bygga 22 nya kolkraftverk under de kommande fem åren.

En anledning är att Japan rent geografiskt har ganska dåliga förutsättningar för att bygga stora och billiga solcells- och vindkraftsparker. En annan anledning är att det japanska elnätet består av ett tiotal företagsjättar som inte samarbetar kring elsystem och förnybar el.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-07-02 11:58
Jarl Karlsson

Mazda har väl rätt högt co -snitt. Klart en elbil sänker detta? Böter böter
Skulle inte vilja ha bensintank på 10 l...

#2 • Uppdaterat: 2020-07-02 12:46
Pi

Förstår uppriktig inte vad en bensintank på 10 l har med denna bil att göra, Jarl Karlsson...
F ö borde en ökning av batteripaketet med 10 kWh ha ökat den tänkbara köparkatergorin avsevärt.
Ser hursomhelst fram emot att få provköra denna modell.

#3 • Uppdaterat: 2020-07-02 13:45
Jarl Karlsson

10l = 20 mil
Batteripack är inte dyra idag.

#4 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Märkligt att ett tekniskt framstående land som Japan är sådana bakåtsträvare när det kommer till att tillverka produkterna.

Kanske dags att inte bara se till bilens förbrukning vid köp utan även var den är producerad om man utger sig att vara miljömedveten.

#5 • Uppdaterat: 2020-07-02 15:14
Styggavargen

Mazda tänker "rätt", fler bilar som är lättare och kräver mindre batterier är bättre för miljön. Sedan är det lite som kasta sten i glashus när man bygger en SUV som drar 20-30% mer energi än en vanlig lägre bil.

#6 • Uppdaterat: 2020-07-02 15:44
StefanH STHLM

Ha ha. Mazda kan försvara sin linje hur mycket de vill, ända in i nedläggningskaklet.
Om de inte lanserar den med räckviddsförlängaren snart.
De få som köper denna som andrabil, kommer att ge dystra siffror för Mazda.
Omöjlig att sälja efter tre år, med endast 20 mil WLTP = 15 mil IRL sommar = 10 mil IRL vinter, när det har kommit ännu fler bilar med längre räckvidd.
Älskar min Mazda CX-5 MY18, men kan tyvärr inte fortsätta med Mazda om de tramsar på det här sättet.
Gör CX-30 till en renodlad elbil med 45 mil WLTP, så köper jag.

#7 • Uppdaterat: 2020-07-02 16:56
Carl Trefalt

Mazda, om de vill ha ett så lite batterier, varför ska då köpa en elbil med kort räckvidd?

#8 • Uppdaterat: 2020-07-02 16:56
Optimus

Skulle inte förvåna mig om det inom en årsmodell eller två, har kommit en uppgraderad batteripack i bilen. Med den utvecklingshastigheten som sker, så kan säkert Mazda stoppa in ett batteri av samma storlek men med 40-60% längre räckvidd.
Det är väl det som behövs för att bli en acceptabel bil.

#9 • Uppdaterat: 2020-07-02 17:09
StefanH STHLM

@Pi. 10 L bensintank är en jämförelse om man skulle kunna tänka sig att gå in till en handlare för att köpa en bensinbil, som bara har en tank som rymmer bensin för 20 mil. Alltså tank på 10L och drar sen 0,5L/mil.
Icke. Säljaren kan snacka hur mycket som helst om att det är rightsizing.

#a • Uppdaterat: 2020-07-02 17:16
humor

Vilken flopp Mazda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.