Nästa artikel
Miljödebattör kräver extra bilskatt
Nyheter

Miljödebattör kräver extra bilskatt

Publicerad 19 maj 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Per Kågeson, författare, debattör och miljökonsult, anser att staten nu måste ta till krafttag för att minska den svenska vagnparkens genomsnittliga bränsleförbrukning.
DISKUTERA: Är en ny försäljningsskatt ett bra sätt att rädda miljön?
I sin nya bok "Miljöbil på villovägar", föreslår han att Sverige inför ett system med registreringsskatt för nya törstiga personbilar. Skatten skulle utformas så att bilar med högre koldioxidutsläpp skulle få betala en extra skatt vid den första inregistreringen. Snåla bilar med låga utsläpp skulle däremot få en bonus. En Volvo V70 2,5 T skulle enligt förslaget kosta ca 10 000 kr i inregistreringsskatt medan en Toyota Prius skulle få ca 20 000 kr i bonus.

Kågeson tänker sig att systemet ska likna det som införts i Frankrike. Skatten/bonusen ska vara självfinansierande och neutral för en bil som släpper ut 130 g CO2/km.
Själv tror han förslaget kommer att tas väl emot av Sveriges bilister.

- Jag är optimist! Jag tror att folk kommer att förstå att vi måste göra något för att få bilarna snålare. Om vi inte gör nåt snart finns risken att staten i framtiden tvingas till kraftiga höjningar av bränsleskatten istället, för att förhindra att den svenska biltrafikens koldioxidutsläpp överstiger EU:s mål.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-05-19 17:40
Erik F (ej verifierad)

Ännu en skatt... Så länge det inte leder till att folk väljer små bilar och därmed sätter sin säkerhet på spel. Det kan bli dyrt för staten och landstingen och kommunerna, förutom lidande hos olycksoffer och anhöriga.
Människoliv är viktigare än ev. klimatkris.

#2 • Uppdaterat: 2009-05-19 19:33
Volvosson (ej verifierad)

Det är så otroligt dumt att det inte ens är värt att kommentera !

#3 • Uppdaterat: 2009-05-19 19:48
Sune S (ej verifierad)

Det är ett bra förslag förutsatt att straffbeskattningen på dieselbilar försvinner.

#4 • Uppdaterat: 2009-05-19 20:45
Håkan (ej verifierad)

jahaja.. mer skatt... räcker det inte att man betalar mer i skatt när man tankar?? kan bli 150000:- mer till stadskassan för en bil som drar mer under dess livstid...

#5 • Uppdaterat: 2009-05-19 20:59
Gigolo (ej verifierad)

Gäller det lastbilar flygresor m.m
Eller är det bara Svnsson som skall betala????
Trött på alla dessa "experter" som skall ha reklam för sin nya bok

#6 • Uppdaterat: 2009-05-19 21:23
Lasse (ej verifierad)

Förslaget kan bli bra om det görs på rätt sätt. Men först måste regering och riksdag ta sig an lastbilstrafiken och flyget. Sannolikt kommer förslaget att dröja därför att Volvo och SAAB inte ska bli mer på efterkälken. Om oljeanalyterkerna får rätt så kommer råoljan vid nästa högkonjuktur överskrida förra pristoppen på 147 dollar/fat med råge. Kina och Indien är bara i början av bensinbilseran ännu och de kommer att driva på oljeefterfrågan. Mitt råd köp så snålt som möjligt för oljan kan bli riktigt dyr.

#7 • Uppdaterat: 2009-05-19 21:25
Lasse (ej verifierad)

Förslaget kan bli bra om det görs på rätt sätt. Men först måste regering och riksdag ta sig an lastbilstrafiken och flyget. Sannolikt kommer förslaget att dröja därför att Volvo och SAAB inte ska bli mer på efterkälken. Om oljeanalyterkerna får rätt så kommer råoljan vid nästa högkonjuktur överskrida förra pristoppen på 147 dollar/fat med råge. Kina och Indien är bara i början av bensinbilseran ännu och de kommer att driva på oljeefterfrågan. Mitt råd köp så snålt som möjligt för oljan kan bli riktigt dyr.

#8 • Uppdaterat: 2009-05-19 21:57
Saabnisse (ej verifierad)

Ännu ett stolligt förslag från en miljömupp med hjärnsläpp som tror att alla miljöproblem går att lösa med höjd skatt.
Sådana här förslag missgynnar alltid de som har det sämst ställt medan de med gott om pengar fullkomligt struntar i det.
Nej, bevare oss för miljömuppar!

#9 • Uppdaterat: 2009-05-19 22:32
Mannen i Moskva (ej verifierad)

Åk ett par dagar till Moskva, så kanske man kan förstå att det inte spelar nån roll vad vi gör i lilla Svedala... Flera miljoner bilar o lastbilar sitter fast i oändliga köer dagligen. I bästa fall är bilarna nya med katalysator, men tyvärr finns det ganska gott om sådana som inte har (vare sig det ena eller andra, förutom bucklor). Varför ska vi bry oss, när de flesta andra i världen verkar totalt strunta i allt vad klimat heter...?

#a • Uppdaterat: 2009-05-19 23:34
Mythbuster (ej verifierad)

Lasse. Volvo V50 1.6 D DRIVe har precis samma CO2 värden som den japanske konkurrenten. Fast utan dyr teknik. Ett sådant förslag innebär alltså en bonus på 10 000 för en V50. Man tackar...
Även V70 1.6 D DRIVe kommer då få en liten bonus.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.