Förlusttyngda PSA tog ett viktigt steg mot stadigare mark när EU-kommissionen på onsdagen godkände den franska statens lånegarantier till PSA.
Beskedet innebär att PSA får låna maximalt sju miljarder euro, motsvarande 60 miljarder kronor, fram till utgången av 2016 för att komma på rätt köl.
Lånebeloppet ska användas för att strukturera om bolaget så att den franska bilkoncernens miljardförluster ska kunna vändas till vinst. En mindre del ska också investeras i utveckling av bränslesnåla motorer och hybridteknik.
EU-kommissionen bedömer att lånegarantierna inte snedvrider konkurrensen på den europeiska marknaden eller påverkar andra biltillverkare negativt.
PSA, där Peugeot och Citroën ingår, gjorde en förlust på fem miljarder euro under 2012 och fortsätter blöda ungefär 100 miljoner euro varje månad. Förra sommaren meddelade bilkoncernen att fabriken i Aulnay, strax utanför Paris, ska stängas och att omkring 11 000 jobb ska skäras bort från organisationen.
Diskutera: Vad tror du om framtiden för Peugeot och Citroën?
Volvobaserade prestandamärket Polestar kommer med sin första helt eldrivna modell, Polestar 2, en femdörrars halvkombi.
Drivlinan består av två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Det gör bilen fyrhjulsdriven. Batteriet är på 78 kWh och är integrerat i golvet.
Elmotorerna ger totalt 408 hk och bilen ska klara att accelerera upp till 100 km/tim på under fem sekunder. Räckvidden uppges till 50 mil. Lansering blir under nästa år och priserna börjar från 659 000 kr.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Såg väl mycket bättre ut än väntat? http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/media/press-releases/first-half-2013-results-solid-progress-of-turnaround-plans
Vissa använder ju sin vinst i Kina för att sälja bilar "för billigt" här i Europa, därför kanske man kan godkänna ett sådant här förfarande? Lån är det väl tekniskt sätt ändå inte (7 miljarder)?
Regelvidrigt eller inte. Hursomhelst vill jag personligen att Peugeot/Citroen Överlever. Renault har jag aldrig riktigt tyckt om däremot.
Jag är inte så säker på att konkurrens med nödvändighet leder till bättre produkter. I bästa fall leder den till produkter som merparten av marknaden vill ha. Å andra sidan manipuleras marknaden via diverse marknadsföringsmedel. Hur många av dessa vädjar till förnuftet?
Nu har en enda tandkrämstillverkare fler totalt onödiga varianter än vad hela utbudet var på 70-talet. Vem har blivit lyckligare av det?
När mobilnäten byggdes upp här i landet, så byggdes tre olika nät, ibland med master stående nästan bredvid varandra. Ett kapital- och resursslöseri kan man tycka.
Ändå är jag övertygad om att den konkurrensen har hållit nere våra samtalskostnader väsentligt.
Jag är alltså kluven.
Jag har alltid haft ett gott öga till Citroën, trots en del emellanåt galet märkliga lösningar. Peugeot har varierat en del genom åren, men bygger nu åter intressanta bilar.
Jag kan inte se att de bilarna är generellt sämre än de från Renault, Opel eller Fiat. Alltså handlar det inte alltid om produktkvalitet.
Så vilka meriter är det som avgör vilka som ska få vara kvar?
Till och med GM går ju nu med vinst.
Å andra sidan kanske hela gänget ryker med tiden...
Som jag har skrivit tidigare så har PSA-gruppen en plan som jag anser vara väldigt bra, men att det kostar pengar att göra omställningar och njuta frukterna av det. PSA:s mål och budget är fortfarande att gå med vinst inom två år och jag ser det som fullständigt möjligt. PSA idag har överkapacitet, dvs de kan tillverka fler bilar än vad som säljs. Att lägga ner en fabrik är fullt rimligt för att sänka sina kostnader och öka produktiviteten. Samtidigt med detta så ökar PSA i Kina där de öppnar nya fabriker och ökar produktionen, vilket i praktiken innebär att PSA flyttar tillverkningskapacitet till Kina. PSA utökar även produktion och tillverkningskapaciteten i Sydamerika, samtidigt som de anpassar sin kostym till den europeiska marknaden.
PSA tror inte att den europeiska marknaden kommer att hämta sig till fornstora dagar, utan de räknar med att bilförsäljningen i Europa fortfarande kommer att ligga på en låg nivå. Och deras plan är att gå med vinst även med en svag Europamarknad, de budgeterar med en ännu sämre europamarknad än det är just nu.
Jag delar PSA-gruppens synsätt att det även fortsättningsvis kommer att säljas färre bilar i Europa därför att människor behöver bil allt mindre. Ökade satsningar på lokaltrafik som bussar, spårvagnar och bra tågförbindelser gör att nyttan och nödvändigheten med bil sjunker. Dagens ungdom köper inte bilar utan väljer andra lösningar, andra färdmedel.
Det är klokt att göra en omställning till att gå med vinst med färre bilar, för jag tror det är nödvändigt med tanke på hur marknaden ser ut.
Gällande kvaliteten på franska bilar så har det ju visats i siffror om garantiåtganden som What Car analyserat, att franska biltillverkare tillsammans med Fiat ligger över medel när det gäller hög nybilskvalitet. I botten av listan återfinner vi Land Rover och Bentley, Bentley som idag är en förfinad Volkswagen. Apropå Volkswagen så hamnar de tillsammans med Audi sämre än medel, alltså fler och dyrare garantiåtaganden än sina franska konkurrenter. Även Mercedes och BMW hamnar dåligt till. Lite kul att tysk-brittiska Mini hamnar bättre till än BMW.
Nya Peugeot 2008 har blivit en succé och även Renault Captur säljer bra, åtminstone i Frankrike. Det verkar som att just nu leder Peugeot 2008 över Captur i Europa som helhet, medan Captur har ledartröjan i Frankrike. Det ska bli intressant att se hur året slutar för båda dessa kombatanter.
Till hösten lanseras flera nya modeller, PSA har ju säljpremiär av Peugeot 308 II som är en oerhört viktig modell. Citroën har säljpremiär för C4 Grand Picasso, samt kommer att visa en ny konceptbil för en ny ekonomisk mindre mellanklassbil eller större kompaktbil i en ny form som kommer ha säljpremiär under 2014 - projektnamn Citroën E3.
Renault har uppdateringar av sitt program, bl a nya versioner av Scenic med mera.
I Sverige så ökar PSA-gruppen sin försäljning i juli månad, jag noterar att min egen C3 Picasso har höjt försäljningen rejält i år jämfört med motsvarande tid förra året. :) Som helhet i år lider dock PSA av att kunderna väntar på höstens nya modeller, framförallt då 308 II och Grand Picasso är starkt efterlängtade.
Märkena inom bilvärlden kommer att rulla i graven tätt de närmaste tio åren. PSA och Opel - med konkurrens av Volvo - står närmast i tur.
Jag håller med Kapten, men hoppas att Volvo tack vare sin nisch (säkerhet) fixar sin överlevnad. Men att PSA och Opel fixar samma sak; nix. Det finns nämligen andra bilmärken som levererar detsamma som dessa tillverkare gör, fast med bättre kvalitet och till samma eller lägre pris (läs: koreanska tillverkare och snart även kinesiska).
Ja det är faktisk en fråga man kan undra över. Kommer Volvo att finnas kvar i framtiden? Man har ju väntat länge på tillverkningslicenser. I början på juli kom man ett steg på vägen.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/har-li-shufu-ratt-kontakter-i-makteliten_8313766.svd
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/volvobilar-far-nu-tillverkas-i-kina_8312446.svd
Några dagar tidigare i slutet på juni kunde man läsa detta:
http://www.svd.se/naringsliv/volvo-i-otakt-med-tiden_8304494.svd
Som sagt. Hur kommer det gå med Volvo, när alla turer börjar komma i ordning, om de nu gör det? Vem vet......
Jo, det sant, Havsfidran; Volvo PV har något att bita i som inte är helt enkelt att lösa. Håller tummarna.
Volvo ser jag som i ett betydligt mer bekymmersamt läge än PSA-gruppen. Volvo har visserligen en stark ägare, men det är ju genom fuffens i bokföringen som de gömmer sina förluster (de har "sålt" tillgångar till moderbolaget, alltså sålt till sig själva, och därmed kunnat redovisa en intäkt som de inte har haft). Volvo vill växa i Kina men deras långsiktiga mål med försäljningen för ett helt år ligger på vad PSA-gruppen säljer i Kina idag på ett kvartal! Citroëns DS-serie har blivit en succé i Kina och ökar starkt i premiumsegmentet. Plus att PSA även har andra marknader än Kina, som Sydamerika och Nordafrika och Ryssland där de satsar starkt. C-Elysée och Peugeot 301 säljer väldigt bra i Ryssland och därför ökar den spanska fabriken tillverkningen och anställer fler folk. Med en krympande bilmarknad världen över, klarar Volvo sig i premiumsegmentet? I Sverige är Volvo starka, men i andra delar av världen så är Volvo inte alls ett självklart val. Volvo har alldeles för låg volym, det har varit deras problem i många år.
Jag tror denna nyhet även kan tolkas som att ryktet om att GM köper PSA-gruppen var ett väl förhastat rykte som nu får allt mindre trovärdighet. GM och PSA samarbetar idag, de har en allians, men de ska inte vara samma företag. Det är politiskt krångligt om samarbetet tätnar ytterligare, det skulle öka på spänningarna mellan Frankrike och Tyskland. Allians är acceptabelt, men inte djupare än så. Ryktet om att GM skulle köpa PSA var ju rätt komiskt egentligen, senast i januari i år var ryktet att PSA skulle köpa Opel. :) Dock kommer PSA bygga Opels nästa Zafira och kanske även fler Opel-modeller. Efterträdaren till dagens Astra lär ju bygga på PSA:s nya chassi (samma som Peugeot 308). Däremot kör Insignian vidare på en GM plattform även om det var prat att den skulle dela samma PSA-plattform som Citroëns C5 III och Peugeot 508 II.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.