Nästa artikel
Mildhybrider får kritik i utsläppstest: ”Svagt system”
Nyheter

Mildhybrider får kritik i utsläppstest: ”Svagt system”

Publicerad 23 november 2023
Att en bil kallas för ”hybrid” innebär inte att den behöver vara snålare än en vanlig bensinbil. Det visar senaste testomgången hos Green NCAP.

Begreppet mildhybrider har blivit allt vanligare bland nya bilar. Tanken är att sänka förbrukningen i vanliga bilar med förbränningsmotorer, men mildhybriderna går inte att köra några längre sträckor på enbart el som fullhybrider.

I våra tester har förbrukningen i mildhybriderna sällan varit så mycket lägre än i vanliga förbränningsbilar utan hybridteknik. Samtidigt är tekniken dyrare och mer invecklad att serva och reparera.

Organisationen Green NCAP som testar utsläppen och energieffektiviteten i nya bilar har nu tagit sig an sju nya bilar varav två mildhybrider. Resultatet blir ganska dystert.

– Etiketten ”hybrid” betyder inte automatiskt att bilen presterar bättre än en väloptimerad förbränningsbil, säger Aleksandar Damyanov, teknisk chef på Green NCAP.

”Etiketten ’hybrid’ betyder inte automatiskt att bilen presterar bättre än en väloptimerad förbränningsbil”

Mildhybriderna i senaste testomgången är Mitsubishi ASX med en 1,3-liters bensinmotor och Alfa Romeo Tonale med en 1,5-liters bensinmotor plus 48-voltssystem.

  • Mitsubishis lösning som är hämtad från Renault beskrivs som ”svag” och ger en förbrukning på mellan 6 och 8,1 l/100 km beroende på vägtyp – inte så imponerande för en ny kompaktsuv.
  • Alfa Romeon kan köras något snålare men kan även vara törstigare än Renault på motorväg. Båda modellerna får även dåligt betyg för utsläppen av ammoniak och kolmonoxid.

BMW X1 utan hybridteknik får samma slutbetyg som mildhybriderna i Green NCAP:s test.

Även bensindrivna BMW X1 sDrive18i ingick i testomgången. Trots att den inte har någon mildhybridteknik får den mycket beröm för avgasreningen och slutar på samma betyg som Alfa Romeo och Renault.

I tidigare tester med samma metod har Skoda Kamiq visat sig vara snålare än både Mitsubishi och Alfa Romeo trots att Skodan saknar hybridteknik.

I senaste testomgången ingick även elbilarna Tesla Model S, Renault Kangoo E-Tech och MG 5 som alla får toppbetyget fem stjärnor med beröm för energieffektiviteten. Laddhybriden Mazda CX-60 får bakläxa för både utsläppsreningen och energieffektiviteten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (29)

  • 25 november 2023 0,3 på motorväg med Niro är…
  • 24 november 2023 Har mest kört torrlamell…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.