Nästa artikel
Mercedes rekordresultat: Renaste förbränningsmotorn hittills
Nyheter

Mercedes rekordresultat: Renaste förbränningsmotorn hittills

Publicerad 21 september 2023 (uppdaterad 22 september 2023)
När det gäller kväveoxider och partiklar är Mercedes dieselmotor renast hittills i Green NCAP:s tester. Men koldioxidutsläppen är för höga.

Organisationen Green NCAP som mäter utsläpp och miljöpåverkan i nya bilar har släppt en resultatet av den senaste testomgången.

Först ut är elbilen BYD Atto 3 får beröm för sin effektivitet i kallt väder tack vare ett välutvecklat värmesystem som bland annat innefattar en värmepump. Drivlinans verkningsgrad är 87 procent vilket är betydligt högre än för en bensinbil men bara genomsnittligt i elbilsvärlden.

Drivlinan i Ora Funky Cat, eller Ora 300/400 som den heter i Sverige, är mycket effektivare: 93 procent, vilket är den högsta siffran som uppmätts i Green NCAPs tester.

Mercedes är enda biltillverkaren som kombinerar laddhybridteknik med dieselmotor.

Testets stora skräll är Mercedes E300d 4Matic Kombi, en laddhybrid med dieselmotor. Den får visserligen minuspoäng för höga koldioxidutsläpp, särskilt vid kallstart, men när det gäller lokala utsläpp av exempelvis kväveoxider och partiklar uppnår den det bästa resultatet någonsin i en förbränningsbil: 9,3 poäng av 10 möjliga.

”Utsläppskontrollen i dieseldrivna E-klass är exceptionell och visar resultat som inte setts tidigare”, skriver Green NCAP i resultatet.

Dieseldrivna Audi A6 50 TDI Quattro har hög tjänstevikt och ingen laddhybridteknik vilket drar ned effektiviteten. Men även här är de lokala utsläppen låga, bland annat tack vare effektivt partikelfilter. Kväveoxider är något dieselbilar fått kritik för efter Volkswagens dieselskandal.

Det samlade betyget för Mercedes och Audi blir tre respektive två stjärnor. Även om de lokala utsläppen alltså kontrolleras väl kommer de inte ikapp elbilarna som båda får fem stjärnor i slutbetyg.

Så görs testerna
  • Sedan förra året använder Green NCAP en tvåstegsprocess för att mäta utsläppen i nya bilar.
  • Först ut är ett labbtest under kontrollerade former där bilen körs på rullande landsväg.
  • Utsläppsnivåerna testas och utgångspunkten är den officiella WLTP-körcykeln, men Green NCAP använder strängare förhållanden.
  • Det finns också ett testmoment som körs på väg med särskild utrustning.
  • Utsläppen som mäts är koldioxid, icke-metankolväten, metan, kolmonoxid, kväveoxider, ammoniak och partiklar. Resultaten vägs samman till ett totalbetyg som också tar hänsyn till bilens och drivlinans effektivitet.
  • Testerna har begränsningar. Elbilar får ofta toppbetyg i många kategorier men ger upphov till större utsläpp under tillverkningen. Framställning och transport av bränsle ingår inte i beräkningen, och det är svårt att jämföra bilens utsläpp under ett livscykelperspektiv.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (15)

  • 26 september 2023 J.L skrev: Mercedes visar…
  • 26 september 2023 Mercedes visar att det går…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.