I ett nytt utsläppstest av sex bilmodeller hamnar Peugeot på efterkälken.
Organisationen Green NCAP som mäter utsläpp och föroreningar från nya bilmodeller har släppt en ny testomgång med sex bilmodeller.
Inför den senaste omgången har testmetoderna gjorts om och skärpts. Tidigare har Green NCAP:s betyg bara grundats på utsläppen under körning. Nu räknas betydligt fler utsläpp med i betyget, hela vägen från produktion och distribution av bränslet. Däremot ingår inte tillverkning av bilen eller batteriet, vilket förstås har stor påverkan på utsläppen under bilens livscykel. Betyget baseras både på utsläppstester i labbmiljö och under körning i verklig trafik.
- Elbilen Audi Q4 e-tron får toppbetyget fem stjärnor eftersom den har noll lokala utsläpp, men när tillverkningen av bilen räknas in kan säkert betyget bli ett annat.
- Hyundai Bayon borde lyckas bra med sitt mildhybridsystem och kompakta storlek, men får nöja sig med 2,5 stjärnor i betyg. När den lilla trecylindriga motorn får jobba hårt stiger förbrukningen rejält. Trots partikelfilter är utsläppen av partiklar bara knappt under den lagliga gränsen.
- Peugeot 308 som också är helt nyutvecklad får bara två stjärnor med den bensindrivna 1,2-litersmotorn som används i mängder av bilmodeller. Utsläppen av kolmonoxid är för höga.
- Bensindrivna transportbilarna Volkswagen Caddy och Renault Kangoo får båda 2,5 stjärnor. Volkswagen har för höga utsläpp av ammoniak och Renault är för törstig och ineffektiv för sin storlek.
- Sämst betyg får Genesis GV70, en premiummodell från Hyundai/Kia-koncernen, som får nöja sig med en enda stjärna eftersom den både har för hög bensinförbrukning och för dålig utsläppsrening.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.