Nästa artikel
Green NCAP: Volkswagen ID.5 imponerande effektiv
Nyheter

Green NCAP: Volkswagen ID.5 imponerande effektiv

Publicerad 15 juni 2023 (uppdaterad 16 juni 2023)
Volkswagens eldrivna suv-coupé får beröm för sin förbrukning trots tungt batteri. Men Mercedes mildhybridteknik är i princip helt onödig.

Organisationen Green NCAP har släppt nya mätresultat för flera bilmodeller. Precis som tidigare mäts bland annat utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar.

Även effektiviteten – alltså förbrukningen i förhållande till bilens storlek – mäts, och där sticker elbilen Volkswagen ID.5 ut.

”Även om den väger mer än 2,1 ton på grund av det massiva batteriet är effektiviteten imponerande. Förbrukningssiffrorna är bland de lägsta som uppmätts av Green NCAP”, skriver organisationen i ett pressmeddelande.

Att ladda bilen hemma med en 11 kW-laddare ger en effektivitet på 91,1 procent vilket är skyhögt jämfört med många andra bilar. Volkswagen ID.5 får betyget fem av fem i Green NCAP:s tester.

Mildhybridtekniken i Mercedes C-klass gör ingen skillnad för förbrukningen i verklig trafik, enligt Green NCAP:s tester.

Dieselbilen BMW 220d får beröm för de relativt låga utsläppen och visar att moderna förbränningsmotorer kan vara betydligt renare än för bara några år sedan – även i verklig trafik. Betyget blir tre stjärnor.

Dacia Sandero med bensinmotor har visserligen modern teknik för att rena avgaserna, men den relativt höga förbrukningen drar ned betyget till 2,5 stjärnor.

Samma betyg får mildhybriden Mercedes C180 med bensinmotor. 48-voltssystemet sänker inte utsläppen märkbart och är därför ganska onödigt, men reningen av partiklar får beröm. Slutbetyg 2,5 stjärnor.

Skåpbilen Ford Tourneo Connect med bensinmotor lyckas sämst med bara två av fem stjärnor i betyg. Karossformen ger hög förbrukning, men det tas ingen hänsyn till att bilen är ett arbetsfordon och att formen är svår att kombinera med låg förbrukning. Totalbetyget blir två stjärnor.

Så görs testerna
  • Sedan förra året använder Green NCAP en tvåstegsprocess för att mäta utsläppen i nya bilar.
  • Först ut är ett labbtest under kontrollerade former där bilen körs på rullande landsväg.
  • Utsläppsnivåerna testas och utgångspunkten är den officiella WLTP-körcykeln, men Green NCAP använder strängare förhållanden.
  • Det finns också ett testmoment som körs på väg med särskild utrustning.
  • Utsläppen som mäts är koldioxid, icke-metankolväten, metan, kolmonoxid, kväveoxider, ammoniak och partiklar. Resultaten vägs samman till ett totalbetyg som också tar hänsyn till bilens och drivlinans effektivitet.
  • Testerna har begränsningar. Elbilar får ofta toppbetyg i många kategorier men ger upphov till större utsläpp under tillverkningen. Framställning och transport av bränsle ingår inte i beräkningen, och det är svårt att jämföra bilens utsläpp under ett livscykelperspektiv.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (20)

  • 24 september 2023 Raphael: precis som i fallet…
  • 24 september 2023 ID.5 ligger också på 0,21 l…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.