Vi Bilägares testlag är ute på årets stora vintertest i Funäsdalen – den första utmaningen av många för tidningens fem långtestbilar.
– Det har varit kallt, köldrekordet under veckan var minus 32. Så kallt har det aldrig varit under mina fem år här, säger reporter Anders Helgesson.
När vi når honom på telefon sitter han i elbilen MG 4, på väg tillbaka mot Stockholm.
– Testet har gått bra, jag tror alla är nöjda med veckan. Det har inte varit några missöden och vi har fått reda på mycket om bilarna, säger han.
Överraskande beteende
Under vintertestet sätts långtestbilarnas vinteregenskaper på hårda prov. Allt från klimatanläggningarnas uppvärmingsförmåga till bilarnas accelerations- och bromsprestanda samt vägegenskaper på halt väglag utvärderas.
Veckans övningar har bland annat avslöjat att den bakhjulsdrivna MG:ns bromskraftåtervinning kan skicka ut bilens bakvagn i sladd om gasen släpps upp i en kurva, till testförarnas stora överraskning.
– Det är en akilleshäl. Men annars har bilen fungerat bra, laddningen är förvånansvärt snabb trots järnfosfatbatteriet, säger Anders.
Efter hemfärden ska reportrarna samla sina intryck och datapunkter till en rapport, som du kan läsa här på hemsidan inom några veckor, och i ett kommande nummer av tidningen.
Vi Bilägare köper varje år in fem bilar som testas och utvärderas under vinter, vår, sommar och höst.
Årets långteststall utgörs av Hyundai i10 (bensin), MG 4 (el), Toyota C-HR (hybrid), Honda CR-V (hybrid) och Mercedes E200 (bensin).
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 2024-01-19 22:44 Jag använder alltid…
- 2024-01-19 20:24 Tror inte jag heller, men…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.