Detta är en av fem nya långtestbilar som Vi Bilägare testar under 2024. Du kan läsa om alla modellerna här.
Vi Bilägares unika långteststall har nått den 36:e upplagan. Varje år köper vi in fem nya modeller som vi anser är extra intressanta att granska under ett år med fördjupande specialtester och vardagens vedermödor.
I samma pengahärad som MG 4 hittar vi hybridsuven Toyota C-HR. Den ömsar skinn inför 2024 och likt föregångaren ståtar uppföljaren med en spännande linjeföring. När Toyota inte lägre tar in den nya Prius-generationen till Sverige är det C-HR som får representera det senaste i hybridväg som Toyota kan erbjuda.
Vi har valt den minsta motorversionen på 1,8 liter som börjar på 350 900 kronor. Med Style-utförande samt Teknikpaket blir det till slut med ett tydligt övertramp på 400 00o-sträcket.
De senaste åren har vi haft flera olika hybridbilar från Toyota, men detta blir första gången vi stiftar bekantskap med den femte generation av 1,8-litershybriden. Jämfört med den Corolla Kombi 1,8 Hybrid vi körde långteståret 2020 har elmotorn bytts ut till en starkare pjäs som kan ge mer stöd högre upp i fartregistret. Totaleffekten har ökat från 122 till 140 hästkrafter.
Det blir spännande att jämföra totalekonomin på förmodat snåla C-HR mot elbilen MG 4 som har liknande utrymmen. Efter åratal av problemfria Toyotabilar i långtest har C-HR mycket att leva upp till. Någon gång måste väl även en Toyota bli drabbad av ett fel? Kanske är denna gång 2024?
- GRUNDPRIS: 383 900 kr.
- Tillval: Teknikpaket 12 000 kr, pärlemorvit metalliclack 11 500 kr, avtagbar dragkrok 10 540 kr, lastbågar 3 350 kr, vinterhjul ContiVikingContact 7 dubbfritt 23 500 kr.
- TESTBILENS PRIS/skatt: 444 790/3 891* kr.
- GARANTIER: 3 år nybilsgaranti, 3 år vagnskadegaranti, 12 år rostskyddsgaranti, 3 år vägassistans.
- MÅTT: Längd 436/bredd 183/höjd 156 cm.
- Tjänstevikt/maxlast/MAX dragvikt: 1 535*/395*/725 kg.
- MOTOR: Bensinhybrid, tvärställd fyrcylindrig, volym 1 798 cm3, max effekt 98 hk (72 kW) vid 5 200 v/min, max vridmoment 143 Nm vid 3 600 v/min. Elmotor, permanentmagnet, 95 hk (70 kW), 185 Nm. System: 140 hk (103 kW), i.u Nm.
- KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, steglös automatlåda (CVT).
- DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,8 l/100 km*. CO2-utsläpp 108 g/km*.
- PRESTANDA: Toppfart 175 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 9,9 s (fabriksuppgifter).
- EURO NCAP:S KROCKTEST: Ej testad.
- VIB:S BETYG: Ej testad.
*Preliminära uppgifter.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (56)
- 2024-01-01 02:56 Förklaringen?
- 31 december 2023 Snooker: Suck, Gott Nytt på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.