Nästa artikel
MG 4 ny långtestbil: Mycket utrustning för pengarna
Långtest

MG 4 ny långtestbil: Mycket utrustning för pengarna

Publicerad 28 december 2023
Elbilen MG 4 är en av Sveriges ”minst dyra”, och lockar med en hel del utrustning för pengarna. Men kort räckvidd kan ställa till det på vintern.

Detta är en av fem nya långtestbilar som Vi Bilägare testar under 2024. Du kan läsa om alla modellerna här.


Vi Bilägares unika långteststall har nått den 36:e upplagan. Varje år köper vi in fem nya modeller som vi anser är extra intressanta att granska under ett år med fördjupande specialtester och vardagens vedermödor. 

Den som söker plånboksvänligt ägande sneglar nog nyfiket åt marknadens billigaste elbil: MG 4 Standard. Medan många andra elbilar kostar kring halvmiljonen är prislappen på 369 900 kronor ett mindre beskt piller att svälja.

Elbilen i knapp Golfstorlek kostar förvisso tvåfaldigt mer än Hyundai i10 men utöver större utrymmen och billigare drivmedel har elbilen mer än dubbla effekten (170 hk), ännu generösare nybilsgaranti (sju år) och många finesser. Inte minst möjlighet till förklimatisering av kupén via mobilapp. 

MG 4 kommer också med adaptiv farthållare med viss självkörningsförmåga, rattvärme samt att man kan använda bilens batteri till att driva andra elprylar, via tekniken som kallas V2L, ”Vehicle to load”.

Suffixet Standard i modellnamnet innebär ett batteri på 51 kWh som utlovar en räckvidd på 35 mil. I alla fall i sommartemperaturer. Denna inropare har ett så kallat LFP-batteri med järnfosfat i katoden i stället för dyrare metaller som kobolt och nickel. Det håller priset nere men tekniken sägs vara sämre än vanliga litiumjonbatterier på att hantera kyla.

Kommer den billigaste elbilen från Kina klara vår tuffa granskning året runt?

Första stora prövningen är det traditionsenliga vintertestet som fått många favoriter på fall. Hur kommer eldrivna MG 4 att påverkas av kylan?

Appar och uppkoppling är en allt större del av det moderna bilägandet. Speciellt elbilsägaren följer laddsessioner och kan både förvärma och kyla ned kupén på avstånd.   

MG 4 Standard
  • GRUNDPRIS: 370 775 kr*.
  • Tillval: Lastbågar 5 419 kr, vinterhjul Conti-VikingContact 7 dubbfritt 20 008 kr.
  • TESTBILENS PRIS/skatt: 396 202/360 kr.
  • GARANTIER: 7 år/15 000 mil nybilsgaranti, 3 år vagnskadegaranti, 7 år rostskyddsgaranti, 1 år vägassistans (förnyas årligen vid service upp till 7 år/15 000 mil).
  • MÅTT: Längd 429/bredd 184/höjd 150 cm. 
  • Tjänstevikt/maxlast/MAX dragvikt: 1 710/373/500 kg.
  • MOTOR: El, permanentmagnet, max effekt 170 hk (125 kW), max vridmoment 250 Nm. 
  • Batteri: Litiumjärnfosfat (LFP), 51 kWh. Max laddeffekt normal 6,6 kW enfas/snabb 88 kW.
  • KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, enväxlad reduktionsväxel.
  • Deklarerad FÖRBRUKNING: 17,0 kWh/100 km. CO2-utsläpp 0 g/km.
  • Deklarerad räckvidd: 350 km. 
  • PRESTANDA: Toppfart 160 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 7,7 s (fabriksuppgifter).
  • EURO NCAP:S KROCKTEST: 5/5 (2022).
  • VIB:S BETYG: Halvljus 4/helljus 1/rostskydd 3.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (59)

  • 2024-01-01 20:27 motorcykelentusiasten skrev:…
  • 2024-01-01 19:29 V8-Power skrev: Tror knappt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.