Detta är en av fem nya långtestbilar som Vi Bilägare testar under 2024. Du kan läsa om alla modellerna här.
Vi Bilägares unika långteststall har nått den 36:e upplagan. Varje år köper vi in fem nya modeller som vi anser är extra intressanta att granska under ett år med fördjupande specialtester och vardagens vedermödor.
Den sjätte generationen Honda CR-V har vuxit en decimeter på längden och sträcker nu ut sig på 471 centimeter. Det stora bagageutrymmet sväljer 587 liter under insynsskyddet.
Nya CR-V erbjuds endast som hybrid, med eller utan laddmöjlighet. Vi har köpt en vanlig hybrid i fyrhjulsdriven version för 499 900 riksdaler, inklusive panoramaglastak. Vi har fattat tycke för Hondas senaste hybridsystem i Civic och den mindre suven ZR-V, men kommer tongångarna vara lika positiva när systemet ska driva stora CR-V? Trots mekanisk fyrhjulsdrift och hög kaross utlovas en relativt låg förbrukning.
Hondas AWD-system har också en del att bevisa. När vi ägde en CR-V 2013 gav vi fyrhjulsdriften syrlig kritik. Honda skyndade fram en förbättring strax därpå men har man gjort läxan rätt denna gång månntro?
- GRUNDPRIS: 499 000 kr.
- Tillval: Pärlemorvit metalliclack ”Diamond Dust” 12 000 kr, avtagbar dragkrok 11 390 kr, lastbågar 4 390 kr, gummimattor 1 460 kr, vinterhjul Conti-VikingContact 7 dubbfritt 24 900 kr.
- TESTBILENS PRIS/skatt: 553 140/9 142 kr.
- GARANTIER: 3 år/10 000 mil nybilsgaranti, 3 år vagnskadegaranti, 10 år rostskyddsgaranti för chassidetaljer (5 år avgassystem, 12 år kaross), 3 år vägassistans, 5 år/10 000 mil batteri.
- MÅTT: Längd 471/bredd 187/höjd 168 cm.
- Tjänstevikt/maxlast/MAX dragvikt: 1 877/473/750 kg.
- MOTOR: Bensinhybrid, tvärställd fyrcylindrig, volym 1 993 cm3, max effekt 148 hk (109 kW) vid 6 100 v/min, max vridmoment 189 Nm vid 4 500 v/min. Elmotor, 184 hk (135 kW), 335 Nm. System: 184 hk (135 kW), 335 Nm.
- KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, steglös automatlåda (CVT).
- Deklarerad FÖRBRUKNING: 6,6 l/100 km. CO2-utsläpp 151 g/km.
- PRESTANDA: Toppfart 187 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 9,4 s (fabriksuppgifter).
- EURO NCAP:S KROCKTEST: Ej testad.
- VIB:S BETYG: Ej testad.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (51)
- 2024-01-29 19:47 Ja synd att Honda verkar…
- 2024-01-01 22:38 Hua .. Här luktar provision…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.