De tyska biltillverkarna har inte lyckats bygga upp lika stor batteriproduktion som kinesiska och sydkoreanska batterijättar. Det är något som kritiserats av förbundskansler Angela Merkel.
Nu växlar Mercedesägaren Daimler upp samarbetet med den kinesiska batteritillverkaren CATL, vid sidan av de befintliga avtalen med sydkoreanska SK Innovation och LG Chem.
Målet är att utveckla och snabba på produktionen av nya elbilsbatterier som ska möjliggöra en räckvidd på upp till 70 mil och snabbare laddning än i dag.
Läs också: Mercedes gör klart: Elbilar går före självkörande bilar
Beskedet ska innebära att Mercedes kan lansera betydligt fler elbilar och laddhybrider under de kommande åren och minska risken för att låg batteriproduktion blir en flaskhals som hindrar elektrifieringsplanerna.
Förnybar energi
CATL ska förse Mercedes med både battericeller och hela batterisystem. De båda jättekoncernerna ska också utveckla ny batteriteknik tillsammans. CATL ska använda förnybar energi för battericellsproduktionen.
”Vi ska bli ledande inom batteriteknologi så vi kombinerar nu vår egen forsknings- och utvecklingsexpertis med vågade partners”, uppger Daimler i ett pressmeddelande.
Daimlers konkurrent BMW har istället valt svenska Northvolt som partner för batteriutveckling och batteritillverkning.
Läs också: Mercedeschefen ser ljuset i tunneln: ”Försiktigt optimistisk”
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Självklart:
-BMW var före DB med Northvolt
-BMW var före DB med Powercell
då "måste" DB göra något annat.
Jag kan se en viss parallell med två tidigare svenska biltillverkare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.