Nästa artikel
Ola Källenius nya huvudvärk: Högre utsläpp efter uppdateringen
Nyheter

Ola Källenius nya huvudvärk: Högre utsläpp efter uppdateringen

Publicerad 22 januari 2020
Mercedes varnar om att dieselskandalen kommer kosta miljardbelopp. Samtidigt visar ett nytt test att utsläppen blir högre efter att motorn uppdaterats.

Mercedes uppdaterar just nu en mängd dieselmotorer för att sänka utsläppen i verklig trafik. Det handlar om en mjukvaruuppdatering som i teorin ska ge lägre kväveoxidhalter.

Men ett nytt test gjort av organisationen Emissions Analytics, och som tyska tv-kanalen ZDF tagit upp i ett granskningsprogram, visar att utsläppen från en Mercedes C-klass i själva verket hade högre utsläpp efter uppdateringen än innan.

Bilen som testades var en Mercedes C 220 CDI från 2011 (alltså av förra generationen) med en dieselmotor som ska klara Euro 5-utsläppskraven. Den släppte ut 715 milligram kväveoxid per kilometer innan uppdateringen. Efter att bilen uppdaterats med ny mjukvara ökade utsläppen till 792 milligram. 

Lagkravet ligger på bara 180 milligram, så i verkligheten blev utsläppen mer än fyra gånger högre än tillåtet. Motorn, som går under internnamnet OM651, finns även i exempelvis A-klass, B-klass och V-klass.

Enligt Mercedes finns ett särskilt "temperaturfönster" där reningen är som effektivast. Om temperaturen är låg, som nu på vintern, tillåts motorn släppa ut mer för att komponenterna inte ska ta skada. Men hur stort temperaturfönstret tillåts vara är omstritt och biltillverkarna brukar anstränga sig för att "maximera" temperaturfönstret så det blir så stort som möjligt.

– De här mjukvaruuppdateringarna som görs har mer en kosmetisk effekt, av politiska anledningar, säger Nick Molden, chef på Emissions Analytics, till Der Spiegel.

Under onsdagen stod det klart att Mercedesägaren Daimler går ut med en vinstvarning med lägre resultat än förväntat. Bland annat flaggar Daimler för att kostnader som är kopplade till dieselskandalen kommer uppgå till 15 miljarder kronor.

– De dieselrelaterade kostnaderna kommer ha en väsentlig negativ effekt på resultatet, skriver Daimler i ett pressmeddelande.

Daimlerchefen Ola Källenius presenterade ett sparpaket förra året som innebär att koncernen ska spara 14 miljarder kronor fram till 2022.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.