Redan 2018 inledde de två bolagen ett sammarbete och förra året köpte BMW in sig som delägare i Nordhvolt. BMW uppgavs då ha satsat cirka 650 miljoner kronor. Nu tecknas alltså ett avtal värt två miljarder euro.
– Det är förstås jättekul att få en partner med sådan kompetens och djup teknisk förståelse. Samtidigt blir det tydligt vad som krävs för att ta detta från ett utvecklingsprojekt till ett batteri som fungerar i deras elbilar. Det kommer att bli mycket sommar- och vintertestning, säger Northvolts vd Peter Carlsson till DN.
BMW har tidigare meddelat man under de kommande åren ska släppa ett stort antal modeller av både laddhybrider och rena elbilar. I tisdags lanserades elbilsmodellen BMW iX3. Mer om den kan du läsa här.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är bra att BMW skaffar batterier som inte kommer från kolkraft.
Varför har någon bromsat?
"Endast Sverige svenska batterier hava.."
Jag skulle gärna se ett dussin stora batterifabriker i Sverige. Bygg ett pärlband av batterifabriker längsmed Norrlandskusten. Bygg gärna någon fabrik i Jämtland och i Falun/Borlängeområdet också (det bör finnas gott om kapacitet eftersom pappersbruken har minskat sin elanvändning avsevärt). Söder om Dalarna finns tyvärr ofta bristande kapacitet i elnätet.
Norra Norrland och batteridrift hur gör man för att ha en reservdunk med ström med sig lyfter man in ett extra batteripack i bagaget med en gaffeltruck , mitt ute i skogen finns inga laddstationer det kan ju vara 10-15 mil mellan samhällena
#2: För vissa är det väldigt viktigt att vi importerar fossilt drivmedel från ryska kolkraftsdrivna raffinaderier i stället för att vi kör på svensk ström. Det skulle kännas bra om vi exporterade batterier i stället för krigsmateriel till oljekrigen. Saab tog tillbaka varumärket, de borde börja bygga elbilar igen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.