Nästa artikel
Mercedes om e-bränslen: Elbil mycket effektivare
Nyheter

Mercedes om e-bränslen: Elbil mycket effektivare

Publicerad 2 oktober 2023 (uppdaterad 2 oktober 2023)
E-bränslen är ingen effektiv lösning för annat än de bilar som redan rullar på vägarna, enligt Mercedes koncernchef Ola Källenius.

Mercedes ska satsa ”tvåsiffriga miljardbelopp i euro” på att utveckla nya elbilar. Det säger koncernchefen Ola Källenius i en intervju med Autocar.

På den resan tror han inte att e-bränslen, eller syntetiska bränslen, kommer spela någon viktig roll eftersom de kommer behöver på andra områden som exempelvis i flygplan.

– På vägen mot att bara sälja nollutsläppsbilar kommer det fortfarande finnas en bilpark med 1,5 till 2 miljarder existerande förbränningsbilar. Om du vill sänka utsläppen från dessa bilar är det rimligt med dessa bränslen. Men från vindkraftverk till bilens hjul är en elbil 70 procent effektivare än med e-bränsle, säger Ola Källenius.

För att e-bränsle, som exempelvis Porsche och Audi satsat stort på, ska bli koldioxidneutralt behöver koldioxid också tas bort från atmosfären.

– Det är ingen enkel uppgift. Det är dyrt och jag tror det blir långt efter 2030 som det kan bli industrialiserat medan elbilarna är här och nu.

Vad är e-bränslen?
  • Elektrobränslen, eller e-bränslen, är ett samlingsnamn för olika typer av lågutsläppssubstitut för fossila drivmedel som kan användas i vanliga förbränningsmotorer utan att några modifieringar behöver göras.
  • Drivmedlen tillverkas syntetiskt genom att kombinera vätgas med koldioxid, vilket producerar metanol eller kolväten. Tanken är de ska produceras av koldioxid som fångats in från atmosfären eller från industriella processer, samt av vätgas som kommer från förnybara källor. Om bränslena tillverkas på det här sättet skulle de i princip bli klimatneutrala, eftersom de koldioxidutsläpp som orsakas vid förbränning motsvarar den mängd som fångades in när bränslet tillverkades.
  • Tekniken har kritiserats från flera håll för att vara ineffektiv och dyr. Energiförlusterna vid produktion och användning är mycket stora – endast omkring en tiondel av elen man stoppar in når fram till bilen för att sätta den i rörelse. För en elbil är motsvarande siffra över 70 procent.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 4 oktober 2023 På Rennsport Reunion 7 vid…
  • 4 oktober 2023 Är det inte så att det är…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.