Nästa artikel
Mercedes legendariske designer Bruno Sacco död
Nyheter

Mercedes legendariske designer Bruno Sacco död

Publicerad Idag 10:53 (uppdaterad Idag 11:08)
Bruno Sacco, som stod bakom några av Mercedes mest stilbildande modeller, har gått bort.

En av 1900-talets mest tongivande bildesigners har gått bort. Det handlar om Bruno Sacco vars skarpa penna stod bakom mängder av legendariska Mercedesmodeller.

Bruno Sacco föddes 1933 i Italien och började sin karriär hos designföretaget och karossbyggaren Ghia. Men det var hos Mercedes han blev känd för sin inställning att det inte är form som följer funktion, utan att teknisk innovation ska gå hand i hand med design.

– Estetik kan aldrig kompensera för dålig kvalitet, ska han ha sagt.

En av designdetaljerna som infördes under Bruno Saccos ansvar var bakljus särskilt designade för att hålla borta smuts.

1958 kom Bruno Sacco till Mercedes där han bland annat deltog i att ta fram både 230SL, kallad ”Pagoda”, och superlyxiga Mercedes 600 som köptes av kändisar och diktatorer.

Första bilen som Bruno Sacco själv ansvarade för blev konceptbilen C111 där företaget experimenterade med bland annat wankelmotor.

1975 blev han chef för ”stylingavdelningen”, som den kallades – och där blev han kvar i 24 år med ansvar för varje Mercedes som lanserades. Hans uppdrag till sina designers var att försöka tänka 30 år framåt.

I dag anses Mercedes S-klass W126 vara en designklassiker, men vid debuten beskrevs den av många som ”kylig” och ”könlös”.

Vid sidan av tre generationer S-klass stod Bruno Sacco också bakom den legendariska W124-modellen, senare kallad E-klass, och ”minstingen” Mercedes 190 som skulle locka nya köpare i en lägre prisklass – men med samma kärnvärden som i större modeller.

Den här generationen Mercedesmodeller har ofta hyllats för sin ”kassaskåpskänsla” med mycket hög kvalitet och en dörrklang som låter påkostad även efter många tusen mil.

I modernare tid ansvarade Bruno Sacco även för suven M-klass och plåtcabben SLK som blev stilbildande för sin tid.

Bruno Sacco stod även bakom många modernare Mercedesbilar, som andra generationen C-klass.

Bäst lyckades Bruno Sacco – enligt honom själv – med just 190-modellen som lanserades 1982. W140-generationen av S-klass som dök upp 1991 blev han däremot aldrig riktigt nöjd med.

– Den är tio centimeter för hög, har han sagt i en intervju med Automobile Magazine.

När det gäller retrodesign var hans inställning glasklar.

– Det är populärt och hjälper till att sälja bilar, men det ger inte mycket perspektiv på designen. Jag gillar dock Mini.

Bruno Sacco blev 90 år gammal.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • Idag 12:48 Genialisk designer, en av få…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.