Även om elbilar ofta är billigare att äga i längden än konventionella bensin- och dieselbilar är inköpspriset fortfarande betydligt högre.
Flera biltillverkare har spekulerat i hur fort elbilspriserna kommer sjunka de kommande åren, när allt fler tillverkade bilar kan dela på produktionskostnaden för exempelvis batterier.
Men enligt Mercedes kanske inte priserna kommer sjunka så fort som många tror. Elbilarna kommer vara beroende av kraftiga subventioner ett tag till, tror utvecklingschefen Markus Schäfer.
– Vi kommer kunna sänka priserna i takt med den tekniska utvecklingen men bara efter en viss övergångsfas, säger han i en intervju med tyska Auto Motor und Sport.
Inga biobränslen – ingen vätgas
Främsta anledningen är att batteripaketet fortfarande är dyrt att tillverka, även om kostnaden sjunkit rejält de senaste tio åren. Råmaterialen är dyra och chipbristen hjälper inte.
Markus Schäfer är inget stort fan av biobränslen i framtida bilmodeller.
– Vi vill inte öppna upp en parallell väg vid sidan av eldriften. Biobränslen är rimligt i den existerande bilflottan och det är därför vi forskar på det. Men i framtida modeller måste vi koncentrera oss på en teknologi.
Mercedes har tidigare satsat miljardbelopp på vätgasbilar som komplement till batterielbilar. Den satsningen skalas nu ned.
– När det gäller personbilar är bränsleceller mindre effektiva och betydligt dyrare än batterieldrift, säger Markus Schäfer.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 13 september 2021 40-talisten skrev: Det har…
- 13 september 2021 Det har väl aldrig varit…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.