Precis som flera andra stora biltillverkare har Mercedes plöjt ned stora belopp i utvecklingen av vätgasbilar. Det senaste resultatet är en bränslecellsdriven version av suven Mercedes GLC som även ”extraknäckte” som laddhybrid.
Men nu ska Mercedesägaren Daimler lägga utvecklingen av vätgasdrivna personbilar på is, skriver Automotive News. Tekniken ska från och med nu bara användas i tunga fordon som lastbilar och bussar där Daimler nyligen ingått ett samarbete med lastbils-Volvo.
Måste spara pengar
Den tidigare Mercedeschefen Dieter Zetsche försvarade länge satsningen på vätgasbilar. Enligt honom skulle en stor biljätte som Mercedes inte rikta in sig på en enda biltyp för framtiden utan utveckla flera olika biltyper parallellt för att sedan låta bilköparna välja.
Det senaste året har dock varit extremt tufft för Mercedes ekonomiskt. Nuvarande Daimlerchefen Ola Källenius tvingas minska antalet anställda och lägga ned flera modeller, och nu står det alltså klart att även utvecklingen av nya vätgasbilar läggs ned.
Mercedes har tidigare även lagt ned satsningen på biogasbilar. Därmed är det fullt fokus på laddhybrider och helt eldrivna bilar framöver. Även Volvo Cars, Volkswagen flera andra biltillverkare har gjort klart att de inte utvecklar några vätgasbilar, men BMW, Hyundai och Toyota är några av de få märken som fortfarande har stora planer för bränslecellsbilarna.
Både för- och nackdelar
Vätgasdrivna bilar går snabbare att tanka än att ladda en elbil och de lyfts ofta fram som ett alternativ för bilägare som inte vill eller kan ladda sin bil. Ur avgasröret kommer bara vattenånga och dessutom förkortas inte räckvidden på vintern på samma sätt som i en batterielbil.
Men i takt med att batteritekniken utvecklas och blir bättre, samtidigt som laddhastigheterna blir högre, väljer nu fler biltillverkare att fokusera enbart på batterielbilar. Vätgasdrivna bilar är visserligen effektivare än vanliga bilar med förbränningsmotor men de kommer inte i närheten av batterielbilarnas effektivitet. Utöver det finns fortfarande alldeles för få vätgasmackar att tanka vid i Sverige.
När alla exemplar av Mercedes GLC F-Cell är färdigbyggda planerar inte Mercedes någon ersättare, men vad som händer senare återstår att se.
– Vi har alla möjligheter att återkomma till tekniken om det finns en marknad och en efterfrågan, säger Martin Daum, chef för Daimlers lastbilsdivision.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.