Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Ett av de vanligaste klagomålen på nya elbilar är att de är dyra att köpa. Men det behöver inte alltid innebära att de blir dyra att äga.
Vi Bilägare har tidigare jämfört servicekostnaden för elbilar och ”förbränningsbilar”, och där visade sig att servicepriserna ofta är lägre för elbilen. Dessutom kan andrahandsvärdet vara bättre än många tror för elbilar och det gör stor skillnad för milkostnaden.
För att jämföra den totala ägandekostnaden för nya elbilar har vi gått igenom milkostnaden för samtliga elbilar vi testat sedan 2019, totalt 47 modeller. I alla våra nybilstester ingår en uträkning som visar svart på vitt hur mycket bilen kostar att äga per mil.
När vi räknar ut milkostnaden ingår bland annat service, bränsle, fordonsskatt och försäkring för en jämförbar snittbilägare. Observera att finansiering av själva bilen inte ingår i milkostnaden i tabellen nedan.
Ta reda på vilka bilar du har råd med – använd vår Bilkalkylator som du hittar här.
Tunga suvar dyrast
Allra billigast i den här jämförelsen är, kanske inte så överraskande, småbilen Volkswagen e-Up. Den säljs dock inte längre som ny utan går bara att få tag i som begagnad. Tittar vi enbart på nya elbilar vinner Mazda MX-30 som visserligen har kort räckvidd men också en imponerande låg milkostnad.
Volkswagens storsatsning ID.3 är ingen lågprisbil sett till milkostnaden. I vårt test från 2020 fick den en milkostnad på 46,10 kr vilket faktiskt är högre än för Polestar 2. Den är dock betydligt dyrare att köpa.
Bland suvarna är spridningen stor, men det beror på att suv-klassen egentligen består av flera olika ”undersegment”. Kia e-Niro är billigast, men i vårt senaste test av Volkswagen ID.4 GTX sticker den ut med riktigt låg milkostnad – den är lägre än för Skoda Enyaq, Volvo XC40 och de båda syskonmodellerna Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5.
Dyrast i jämförelsen är de stora elsuvarna från Tesla, Jaguar, BMW, Audi och Mercedes – kanske inte så konstigt eftersom de är både tunga och relativt törstiga. I Teslans fall är dessutom försäkringskostnaden relativt hög.
Milkostnad för elbilar: Småbilsklassen
Bilmodell | Testår | Milkostnad, kr |
Volkswagen Up e-Up | 2020 | 27,9 |
Mazda MX-30 First Edition | 2021 | 28,51 |
Fiat 500e BEV 118 Icon | 2021 | 29,06 |
Mini Cooper SE Experience | 2021 | 31,22 |
Honda e Advance | 2021 | 34,97 |
Peugeot e-208 GT-Pack | 2021 | 42,43 |
Renault Zoe | 2020 | 43,1 |
Milkostnad för elbilar: Golfklass & mellanklass
Bilmodell | Testår | Milkostnad, kr |
Nissan Leaf Tekna | 2018 | 33,26 |
Volkswagen e-Golf | 2018 | 34 |
Hyundai Ioniq Electric Premium Plus | 2018 | 36,1 |
MG 4 Luxury | 2022 | 38,63 |
Cupra Born E-Boost 58 kWh | 2022 | 39,38 |
Volkswagen ID.3 Pro Performance | 2022 | 41,9 |
Polestar 2 Long Range Dual Motor | 2021 | 44,88 |
Hyundai Ioniq Premium+ | 2020 | 44,9 |
Kia e-Soul Advance Plus | 2019 | 45,71 |
Nissan Leaf E+ Tekna | 2019 | 45,83 |
Volkswagen ID.3 Max 1st Edition | 2020 | 46,1 |
Mercedes EQA 250 SE Edition | 2022 | 46,55 |
Kia Niro Advance Plus | 2020 | 46,6 |
Renault Megane E-Tech Electric Techno EV60 | 2022 | 49,25 |
Nissan Leaf E+ Tekna | 2022 | 49,75 |
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor | 2019 | 53,18 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 2020 | 54 |
Milkostnad för elbilar: Suvar
Bilmodell | Testår | Milkostnad, kr |
Kia e-Niro 64 kWh | 2019 | 34,71 |
Kia Niro EV Active | 2022 | 40,31 |
Volkswagen ID.4 GTX | 2021 | 41,64 |
Hyundai Kona Electric Premium 64 kWh | 2019 | 41,84 |
Hyundai Kona Electric Long Range | 2022 | 42,1 |
Opel Mokka-e Ultimate | 2021 | 42,35 |
MG ZS EV Long Range Luxury | 2022 | 42,89 |
Skoda Enyaq iV 80 Suite | 2021 | 43,58 |
MG Marvel R Performance | 2022 | 45,92 |
Volkswagen ID.4 Pro 1st Edition Max | 2021 | 46,58 |
Volvo XC40 P8 AWD Recharge | 2021 | 46,77 |
Audi Q4 e-tron 50 Quattro | 2021 | 47,2 |
Audi Q4 e-tron Sportback 50 Quattro | 2022 | 48,78 |
Hyundai Ioniq 5 RWD Advanced | 2021 | 50,47 |
Kia EV6 GT-Line AWD | 2021 | 51,16 |
Volvo C40 Recharge Twin Motor | 2022 | 53,15 |
Tesla Model Y Long Range Dual Motor | 2021 | 53,7 |
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD | 2021 | 54,07 |
Mercedes EQC 400 4Matic | 2020 | 55,34 |
Audi e-tron 55 Quattro | 2020 | 63,54 |
BMW iX3 Charged | 2021 | 63,67 |
Jaguar I-Pace EV400 90 kWh AWD | 2020 | 83,58 |
Tesla Model X Long Range | 2020 | 83,77 |
- I den milkostnad Vi Bilägare räknar ut ingår värdeminskning, bränslekostnad beräknad med vår egen testförbrukning, fordonsskatt, försäkring och service. Vi lägger till 10 000 kr för löpande underhåll.
- Bränslekostnaden är beräknad med dagsaktuella priser. Elbilar beräknas kosta 1,50 kr/kWh att ladda hemma. Snabbladdning är inte med i kalkylen.
- Milkostnaden är baserad på tre års ägande och 6 000 mils körsträcka.
- Värdeminskningen är beräknad på grundpris enligt analysföretaget Autovista Inter-Global.
- Försäkringspremien är baserad på 2 000 mils körning per år i tre år för en bilägande i stad typ Västerås.
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.