Nästa artikel
Billigaste elbilarna att äga: Här får du mest elbil för pengarna
Vi Bilägare granskar

Billigaste elbilarna att äga: Här får du mest elbil för pengarna

Publicerad 3 maj 2023 (uppdaterad 29 juni 2023)
Trots hög prislapp kan nya elbilar vara billiga att äga. Vi har jämfört 47 olika elbilsmodeller – här är de billigaste och dyraste att äga.
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ett av de vanligaste klagomålen på nya elbilar är att de är dyra att köpa. Men det behöver inte alltid innebära att de blir dyra att äga.

Vi Bilägare har tidigare jämfört servicekostnaden för elbilar och ”förbränningsbilar”, och där visade sig att servicepriserna ofta är lägre för elbilen. Dessutom kan andrahandsvärdet vara bättre än många tror för elbilar och det gör stor skillnad för milkostnaden.

För att jämföra den totala ägandekostnaden för nya elbilar har vi gått igenom milkostnaden för samtliga elbilar vi testat sedan 2019, totalt 47 modeller. I alla våra nybilstester ingår en uträkning som visar svart på vitt hur mycket bilen kostar att äga per mil. 

När vi räknar ut milkostnaden ingår bland annat service, bränsle, fordonsskatt och försäkring för en jämförbar snittbilägare. Observera att finansiering av själva bilen inte ingår i milkostnaden i tabellen nedan.

Ta reda på vilka bilar du har råd med – använd vår Bilkalkylator som du hittar här.

Volkswagen e-Up är en av de billigaste elbilarna att äga. Men även Mazda MX-30 och Mini Cooper SE imponerar med låg milkostnad.

Tunga suvar dyrast

Allra billigast i den här jämförelsen är, kanske inte så överraskande, småbilen Volkswagen e-Up. Den säljs dock inte längre som ny utan går bara att få tag i som begagnad. Tittar vi enbart på nya elbilar vinner Mazda MX-30 som visserligen har kort räckvidd men också en imponerande låg milkostnad.

Volkswagens storsatsning ID.3 är ingen lågprisbil sett till milkostnaden. I vårt test från 2020 fick den en milkostnad på 46,10 kr vilket faktiskt är högre än för Polestar 2. Den är dock betydligt dyrare att köpa. 

Bland suvarna är spridningen stor, men det beror på att suv-klassen egentligen består av flera olika ”undersegment”. Kia e-Niro är billigast, men i vårt senaste test av Volkswagen ID.4 GTX sticker den ut med riktigt låg milkostnad – den är lägre än för Skoda Enyaq, Volvo XC40 och de båda syskonmodellerna Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5.

Dyrast i jämförelsen är de stora elsuvarna från Tesla, Jaguar, BMW, Audi och Mercedes – kanske inte så konstigt eftersom de är både tunga och relativt törstiga. I Teslans fall är dessutom försäkringskostnaden relativt hög.

Teslas modeller övertygar med låg förbrukning, men försäkringskostnaden sticker ut i vår jämförelse. Det drar upp milkostnaden.

Milkostnad för elbilar: Småbilsklassen

Bilmodell Testår Milkostnad, kr
Volkswagen Up e-Up 2020 27,9
Mazda MX-30 First Edition 2021 28,51
Fiat 500e BEV 118 Icon 2021 29,06
Mini Cooper SE Experience 2021 31,22
Honda e Advance 2021 34,97
Peugeot e-208 GT-Pack 2021 42,43
Renault Zoe 2020 43,1

Milkostnad för elbilar: Golfklass & mellanklass

Bilmodell Testår Milkostnad, kr
Nissan Leaf Tekna 2018 33,26
Volkswagen e-Golf 2018 34
Hyundai Ioniq Electric Premium Plus 2018 36,1
MG 4 Luxury 2022 38,63
Cupra Born E-Boost 58 kWh 2022 39,38
Volkswagen ID.3 Pro Performance 2022 41,9
Polestar 2 Long Range Dual Motor 2021 44,88
Hyundai Ioniq Premium+ 2020 44,9
Kia e-Soul Advance Plus 2019 45,71
Nissan Leaf E+ Tekna 2019 45,83
Volkswagen ID.3 Max 1st Edition 2020 46,1
Mercedes EQA 250 SE Edition 2022 46,55
Kia Niro Advance Plus 2020 46,6
Renault Megane E-Tech Electric Techno EV60 2022 49,25
Nissan Leaf E+ Tekna 2022 49,75
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2019 53,18
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2020 54

Milkostnad för elbilar: Suvar

Bilmodell Testår Milkostnad, kr
Kia e-Niro 64 kWh 2019 34,71
Kia Niro EV Active 2022 40,31
Volkswagen ID.4 GTX 2021 41,64
Hyundai Kona Electric Premium 64 kWh 2019 41,84
Hyundai Kona Electric Long Range 2022 42,1
Opel Mokka-e Ultimate 2021 42,35
MG ZS EV Long Range Luxury 2022 42,89
Skoda Enyaq iV 80 Suite 2021 43,58
MG Marvel R Performance 2022 45,92
Volkswagen ID.4 Pro 1st Edition Max 2021 46,58
Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2021 46,77
Audi Q4 e-tron 50 Quattro 2021 47,2
Audi Q4 e-tron Sportback 50 Quattro 2022 48,78
Hyundai Ioniq 5 RWD Advanced 2021 50,47
Kia EV6 GT-Line AWD 2021 51,16
Volvo C40 Recharge Twin Motor 2022 53,15
Tesla Model Y Long Range Dual Motor 2021 53,7
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 2021 54,07
Mercedes EQC 400 4Matic 2020 55,34
Audi e-tron 55 Quattro 2020 63,54
BMW iX3 Charged 2021 63,67
Jaguar I-Pace EV400 90 kWh AWD 2020 83,58
Tesla Model X Long Range 2020 83,77
Så har vi räknat
  • I den milkostnad Vi Bilägare räknar ut ingår värdeminskning, bränslekostnad beräknad med vår egen testförbrukning, fordonsskatt, försäkring och service. Vi lägger till 10 000 kr för löpande underhåll.
  • Bränslekostnaden är beräknad med dagsaktuella priser. Elbilar beräknas kosta 1,50 kr/kWh att ladda hemma. Snabbladdning är inte med i kalkylen.
  • Milkostnaden är baserad på tre års ägande och 6 000 mils körsträcka.
  • Värdeminskningen är beräknad på grundpris enligt analysföretaget Autovista Inter-Global.
  • Försäkringspremien är baserad på 2 000 mils körning per år i tre år för en bilägande i stad typ Västerås.
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.