Lastbilsjätten Scania har nyligen visat upp nya modeller som blir antingen helt eldrivna eller får laddhybridteknik. Målet är förstås att sänka utsläppen, men också att öppna upp för tysta leveranser i storstäder på natten.
Mercedes har presenterat flera eldrivna lastbilar i olika storlekar de senaste åren. Nu kommer även en vätgasdriven variant för långdistanstransporter.
Att sänka utsläppen för lastbilar som går på fjärrtrafik är en utmaning för tillverkarna. En helt eldriven långtradare behöver stora batterier som också kan laddas upp snabbt, och genom att lansera en lastbil med bränslecell som tankas med vätgas hoppas Mercedes kunna komma undan tunga batterier.
Vätgastekniken är dock betydligt mindre effektiv än batterieldrift och det är inte alla länder som har väl utbyggd infrastruktur med tankställen för vätgas. Dessutom gäller det att vätgasen framställs klimatsmart för att undvika onödiga utsläpp.
Extra batteri
Mercedes vill åtminstone undersöka vad tekniken kan innebära och visar därför upp lastbilen GenH2 med räckvidd på upp till 100 mil. Den har både en bränslecell och ett 70 kWh-batteri som stöttar bränslecellen med energi när det behövs.
Under förarens lagstadgade 45-minuterspaus som ska tas efter 4,5 timmar kan batteriet snabbladdas och vätgas fyllas på, enligt Mercedes.
De första kunderna som är med i Mercedes pilotprojekt får sina bilar om tre år och mot slutet av 2020-talet hoppas Mercedes ha lastbilarna i serieroduktion. Vid sidan av vätgaslastbilarna hoppas Mercedes ha två batterieldrivna lastbilar i serieproduktion 2021 respektive 2024.
– Vi behöver godsfordon med nollutslpp på våra vägar och det inkluderar vätgaslastbilar. Det finns enorm potential i vätgas för att skydda miljön, säger Tysklands transportminister Andreas Scheuer.
Läs också: Scania visar ny ellastbil – beskrivs som en ”milstolpe”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"inte alla länder som har väl utbyggd infrastruktur med tankställen för vätgas"!
Det är knappast några länder som har det och det är få som har några planer att skaffa det!
Dock har Tyskland lite andra planer:
https://www.energinyheter.se/20200611/22059/tyskland-kommer-att-investera-7-miljarder-euro-pa-gron-vatgas
Men även om man nu kommer att lösa framställningen med miljövänlig el då återstår ju vissa ekonomiska frågor som är väl så intressanta.
Vad blir kostnaden för ett tillräckligt stort bränslecellpaket som duger till en normalstor bil och hur länge håller paketet?
Vad blir totalkostnaden för att använda vätgas som energibärare?
Kanske är det som Mercedes tror att det är en lösning som passar bäst för större lastfordon i fjärrtrafik?
"Dessutom gäller det att vätgasen framställs klimatsmart för att undvika onödiga utsläpp."
Marocko bygger sedan ett par år stora solcellsanläggningar i Sahara just för produktion av vätgas. Gasen kan sedan transporteras på redan existerande gastankers. Dessa gastankers drivs av gasturbiner som får sitt bränsle från avkoket av vätgasen.
Det svenska staten borde snarast ställa krav på befintliga tankställen för bensin/diesel/etanol att inom 2 år ha minst 50% täckning och inom 5 år ha 100% täckning av vätgas. Först då kan vi börja prata om klimatomställning.
För övrigt kan Sverige producera en del vätgas från elöverskottet (vind- och vattenkraft) i Norrland och transportera det till södra delen av landet. Detta skulle även skapa välbehövliga jobb i regioner med arbetslöshet. Kanske rent av att elbristen kan avta/upphöra i södra Sverige om kraftverken använder vätgas från Norrland. På det sättet slipper vi dyra och omfattande nya kraftledningar från norr till söder.
Vad man än använder för energikälla till vätgas så blir det betydligt färre förluster om man tillverkar el av samma mängd energi.
Okay Thommys. Hur flyttar du elektricitet från Marocko utan enorma förluster? Hur lagrar du överskottsel från vindkraftverk i norra Sverige? Varför tror du att lagring av energi i batterier är bättre än lagring av energi i vätgas?
Thommys förstår nog inte att det är lagring och transmission av energi som är den stora utmaningen, och där är det betydligt billigare och kräver mindre resurser att lagra den som vätgas och köra den i en vanlig tanker eller lastbil. Det är med denna bakgrund vi kommer få effektbrist i landet om alla ska ladda sina elbilar samtidigt, eftersom vi inte har någon buffert om dammarna är tomma.
100 mil för Mercedes vätgaslastbil, det låter jättebra! Bättre än de illaluktande diesel lastbilar som åker efter vägarna nu.
Fortum tänker bygga om Sveriges största pumpkraftverk som först byggdes om till vanligt vattenkraftverk och nu byggs om igen till pumpkraftverk för att lagra energi.
Eftersom det blir ogörligt att lagra stora energiöverskott i annat än vätgas så kan nattens låga eneriuttag från elnätet ge möjlighet till vätgasproduktion var som helst i landet.
Sverige har för första gången i historien haft en period med negativt elpris på grund av för stor elproduktion vilket ger möjlighet till mycket billig vätgasproduktion när man får betalt för att ta emot elen som produceras från den ökande utbyggnaden av vinkraftsparker.
Vätgas transporteras redan i dag med fartyg runt i världen så det blir nog inga problem att producera vätgas vid solcellsparker i Sahara och transportera gasen nedkyld i gasfartyg till jordens alla hörn.
Mercedes vätgaslastbil klarar 100 mil på en tank, Wow Wow Wow!!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.