Män är överrepresenterade som förare när fotgängare dödas i trafiken. Vid 15 av 16 dödsolyckor, över 90 procent, sitter en manlig förare bakom ratten.
Räknat över alla olyckor med fotgängare var en man förare i 77 procent av fallen. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If, som granskat 464 trafikolyckor med fotgängare och personbil.
Irene Isaksson-Hellman, trafikforskare vid If, tycker att resultatet är oroande.
– Vi vet att män kör mer bil än kvinnor, men det förklarar inte den kraftiga överrepresentationen för män som förare vid olyckorna, säger hon.
– Den givna frågan är då varför olycksstatistiken ser ut som den gör. Vi har idag inget tydligt svar, utan konstaterar att det behövs mer forskning och studier på området för att hitta orsakerna.
Flest olyckor i mörker
Studien från If visar också att sju av tio olyckor med gående inträffar under vinterhalvåret och mer än 80 procent av alla dödsolyckor i mörker. Fyra av tio olyckor sker vid övergångsställen, ofta på grund av missförstånd om vem som har företräde.
Tidigare i år visade en undersökning från If att fyra av tio bilister inte alltid stannar för att släppa över fotgängare vid övergångsställen.
Diskutera: Är män farligare än kvinnor i trafiken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilken ålder hade männen då?
Byt rubrik!
När det gäller fotgängare på t ex övergånsställen stannar säkert kvinnor oftare vilket det ska ha beröm för.
Men generellt kör män bättre. Dessutom får vi tänka på att det finns mycket fler män än kvinnor i trafiken.
För min del intresserar jag mig mer för hur gamla kvinnorna var...
Statistiken är bara rent förbannat trams. Den visar inte hur många kvinnor som oftast är överrepresenterade i att bara kliva rätt ut i gatan.
Andra ställen där kvinnliga bilförare visar sämst omdömen är i rondeller och framförallt på parkeringsplatser. Kvinnor kör fort och hänsynslöst mellan de parkerade bilarna utan tanke på riskerna.
Det är typiskt för feminist-Sverige där alla statistiker över negativa händelser oftas utgörs av män.
Hade nu denna statistik över risker i trafiken gällt kvinnliga bilförare så hade den troligtvis inte publicerats alls!
Sanslöst dålig statestik, till att börja med kunde man ta reda på körsträcka man/kvinna per år... Utifrån det kan de sen se hur mycket olyckor män/kvinnor står för....
Det är ju ungefär lika korkat som när de kom fram till att övergångställen var farliga för att flest påkörningar skedde där...???
Ja konstigt, det skulle ju kunna bero på att de fleste går där......
Att fler män är inblandade borde du rimligvis kunna bero på att fler män kör i trafiken.....
Tänk, ibland går det alldeles utmärkt att peka ut en hel grupp som syndabockar! Äh, jag orkar inte ens fortsätta kommentaren... Vilket trams..
vi man ar mindre hansynsfulla det galler i alla samanhang i samhallet.det ligger nog i vara gener
Det är bara att inse det karlar att ni är sämre bilförare. Jag kan förstå att en del av er försöker slingra er.
Om jag inte minns fel så finns det statistik som visar att vid dödsolyckor så finns det en stor andel alkoholpåverkade förare. Min gissning är då att alkoholpåverkade kvinnor låter bilen stå, medan inte alla män gör det.
Detta tror jag är den främsta orsaken, men det borde kunna kontrolleras. Sedan finns det flera saker som höjer statistiken lite för män som att fler män kör bil, unga killar kör fortare än de borde och att äldre män kanske också råkar ut för fler olyckor än äldre kvinnor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.