Studien visar att hälften av männen som förolyckades i trafiken mellan 2005 och 2009, 240 personer, var obältade, vilket kan jämföras med att en fjärdedel av kvinnorna, 31 personer, saknade bälte. Det innebär att nio av tio som färdades utan bälte och omkom i trafiken under mätperioden var män.
– Vi gör stora framsteg i trafiksäkerhetsarbetet i Sverige men att ändra framför allt mäns riskbeteende verkar svårt. Ändå vet de flesta att bältet kan rädda liv om det händer en olycka, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
För att uppmärksamma problemet och öka användningen av bilbälten genomför polisen extra kontroller under vecka 11, samtidigt som NTF går ut med en informationskampanj.
Enligt Trafikverket skulle minst 50 liv kunna räddas i trafiken, varje år, om alla använde bilbälte.
Diskutera: Varför slarvar män mest med bältesanvändningen?
Ämnen i artikeln
Antar att detta kan delas på många olika sätt med stora skillnader i bältesanvändning som resultat. Geografiskt, kulturellt, ålder...
Oftast finns en attityd hos de som inte använder bälten att även köra på ett annat sätt. Lite odödliga småkungar som far om kring i trafiken. Men de straffas när det händer.
Det borde snart märkas i statistiken att bilarna fått bältesvarnare. Få står ut med det larmet när de kör. Men vissa klämmer i bältet innan de sätter sig så alla kommer man inte åt.
Först tänkte jag att det var svårt att begripa hur de bär sig åt att köra utan bälte.
De bilar som jag färdas i för ett förskräckligt oväsen om man inte tar på sig bältet.
Men så kom jag att tänka på en stolle som jag skulle åka med, som i sin nya Volvo, spänt fast sina bälten under (!) överdragsklädseln!
Jag klev ur och åkte i egen bil.
Motsatsen var min svåger som satte på bältet när han backade ut ur garaget, tog av sig det och gick ut för att stänga porten.
Åkte aldrig en meter utan bälte!
Thommys: "Lite odödliga småkungar som far om kring i trafiken. Men de straffas när det händer."
Det är bara det att anhöriga får lida och hela samhället får betala.
Det som står i andra stycket om fördelningen manligt/kvinnligt är lite felaktig. En del gäller som förare och en del när man färdas. Som förare 88,5 % manligt, om man färdas 83 % manligt och som passagerare 66 % manligt.
För män som förare räknas det att deras körsträcka är 68% av det totala.
Intressantast i rapporten är att nästan hälften av obältade var alkohol- eller drogpåverkade fast de utgör kanske 1 % av det totala. Bland den gruppen brukar ju mer än 90 % vara män.
Det var också många dödsolyckor med obältade i äldre fordon.
leifer:
1) Det är ingen som har talat om "kollektivt ansvar" - bara det faktum att vi män dras med vissa mindre smickrande karaktärssvagheter.
2) Varför skulle vi byta ut män mot invandrare när det är män vi talar om?
3) Du kan verkligen inte ta kritk mot män. Varje (berättigad) kritik mot män tar du som en ren förolämpning. Din kvinnosyn är vi flera här som har betänklligheter om. Du verkar ha ett forntidstänk som bygger på att män är bäst på allt. Det förefaller vara dig en främmande tanke att kvinnor kan vara bättre på någon endaste sak än män - fastän det är så verkligheten ser ut. Man får till och med känslan att man inte får rikta kritik mot män överhuvudtaget ens om den är befogad utan att bli beskylld för att vara feminist.
Jag har en bekant som aldrig med ett enda ord har sagt något positivt om en enda av våra kvinnliga toppidrottare. Det låter bara typ "Äh, hon den där ...", "Tål inte se den där självgoa haggan", "Hon bara haft tur" etc. Det är så förbannat ledsamt.
*Suck*
Frågan lyder: Varför slarvar män mest med bilbältet? Kan man inte träffas i på något partimöte och prata invandrare, här hör det inte hemma.
Det är ingen större skillnad i hur somliga män inte använder bälte eller hur de uppför sig i trafiken, det är lika farligt vilket som.
leifer, ditt invandrartugg hör inte hemma här - det är bara ett sätt att flytta fokus.
"Så säg nej till könsrasismen" skriver leifer vidare. Vad sägs om att säga nej till könsmobbningen, till exempel män som i förbluffande stor utsträckning tafsar på kvinnliga arbetskamrater? Eller att män tjänar mer på exakt samma jobb som kvinnor? Eller att kvinnor i praktiken har varit portförbjudna i bankdirektioner och företagsledningar? Eller att kvinnor förlorar jobbet när det blir gradiva (spärra in sådana chefer på livstid). Det är alldeles uppenbart att en stor grupp män i detta land mår dåligt av att kvinnor börjar ta plats - plats som de skulle ha haft för länge sedan. Samma grupp av män i "rätt position" gör allt de kan för att hålla kvinnorna under sig i samhället. Patetiskt.
Jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen. Tråden låst.
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Den smällen ser inte rolig ut. En Volvo V70 mot - vad det verkar - en Mercedes 124:a. Stackars satar.
Men oj, oj, oj - nu kommer snart leifer och gnäller över att män hängs ut igen enligt något "politiskt korrekt" felresonemang. Men så här är det: Vi män har en hel del gamla vikingarester i oss som vi måste ta itu med. Vi är sämre på att använda bilbälte (vilket jag har skrivit tidigare), vi är sämre på att hålla avstånd, vi är sämre på att hålla hastigheterna etc. Så är det bara. Plus en hel del annat som inte har med trafik att göra. Därmed inte sagt att kvinnor är änglar i alla avseenden - men ...