Att man bör undvika att prata i mobilen när man kör bil är väl känt. Dessutom visar forskningen att det är lika farligt att prata i handsfree, och att förbud mot att använda sin mobiltelefon när man sitter bakom ratten är fruktlösa.
Hur ska man då bära sig åt för att öka säkerheten när det gäller mobiltelefoner? Ett EU-finansierat forskningsprojekt vid KTH ska förhoppningsvis ta reda på svaret, med hjälp av en budget på 30 miljoner kronor.
Ska inte störa vid fel tillfälle
Projektet har arbetsnamnet GetHomeSafe och går ut på att ta fram ett system som gör att föraren har tillgång till exempelvis stereo och telefon utan att tumma på trafiksäkerheten. Tanken är att föraren ska interagera med systemet genom att prata med det.
Poängen är att systemet ska kunna fånga förarens uppmärksamhet på ett sätt som inte stör denne. För att detta ska fungera behöver systemet kunna ta hänsyn till körsituationen och förarens belastning.
Systemet ska bara störa föraren i trängda situationer om ärendet är mycket viktigt. Mindre viktiga ärenden ska få vänta tills trafiksituationen är mindre intensiv, eller tills bilen står still. Systemet ska också kunna fråga föraren om han eller hon kan ta emot information för tillfället.
Diskutera: Vad tycker du om forskningsprojektet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja om man nu inte i Sverige tvärtemot många andra länder (ändå slår man sig för bröstet i Sverige och tycker att vi är fenomenala på trafiksäkerhet) vill lagstifta om förbud mot mobilprat under bilkörning så får man väl välkomna denna forskningen som ett led i att på ett mer kostsamt och långsökt sätt minska riskerna vid mobilprat under bilkörning.
Sådan tid det kommer att ta innan detta är infört i majoriteten av bilparken. Det är ju bara på forskningsstadiet. Det kommer hända annat innan.
Kan någon initierad förklara skillnaden mellan att tala med någon via en handsfree eller direkt med en passagerare i bilen? Från det rödgröna hållet i rikdsdagen har dessutom framförts krav på att föraren inte får ändra inställningarna på vare sig GPS eller ljudanläggning under färd. Båda händerna på ratten - tio minuter i två - inget får distrahera föraren under färd, annars direkt i fängelse utan att passera "Gå".
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.