Lucid Motors påbörjade i september i år byggandet av sin första bil – eldrivna sedanen Air. Första exemplaren från fabriken i Arizona levereras till kunderna i slutet av oktober och är i utförandet Dream Edition. Det betyder förutom över 83 mils räckvidd också att de är utrustade med Lidar. Air blir i och med detta – enligt företaget själva – den första produktionsbilen i USA att ha tekniken inbyggd.
Lidar ingår i Lucids ADAS-system för avancerad förarhjälp, som döpts till DreamDrive Pro. Förutom ljusradarn Lidar hjälper även kameror, ultraljudssensorer och andra radarenheter till att köra bilen i köer, att parkera på egen hand och agera som en assistent som delvis kan ta över motorvägskörningen.
En infraröd kamera i kupén håller koll på huvudrörelser, blick, samt blinkningar hos föraren. Om föraren inte greppar ratten när bilen uppmanar till det, kommer fordonet stanna, sätta på varningsblinkers, skicka ut en varningssignal och låsa upp dörrarna så att räddningspersonal kan ta sig in. De första bilarna från Lucid kostar runt 1,65 miljoner kronor styck. Senare kommer en enklare variant där Lidar blir tillval.
Andra biltillverkare är också på gång med Lidar. Exempelvis kommer den helt eldrivna efterträdaren till Volvo XC90 att ha detta när den lanseras 2022.
Men branschen är kluven när det gäller användandet av tekniknen. Tesla förlitar sig uteslutande på kameror för autonoma funktioner, eftersom företagets chef Elon Musk anser att radar och lidar är "kryckor" för självkörande bilar och att kameror är bättre eftersom bilderna blir mer högupplösta.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.