Nästa artikel
Lidar kan bli standard i fler Volvomodeller: ”Säkrare”
Nyheter

Lidar kan bli standard i fler Volvomodeller: ”Säkrare”

Publicerad 1 juli 2021 (uppdaterad 2 juli 2021)
Lidar-sensorn är tydligt synlig ovanför vindrutan i Volvos nya konceptbil.
Under ett mediaevent på onsdagen svarade Volvos vd på frågan varför företaget vill ha lidar-sensorer i sina bilar.

För sin nästa generation bilar satsar Volvo stort på autonom teknik. Men till skillnad från konkurrenten Tesla, som kommer att basera sina självkörande system enbart på kameror, kommer Volvo att standardutrusta sin kommande elektriska suvmodell med lidarsensorer såväl som kameror och radar. 

Det kommer bli första gången en massproducerad bil är utrustad med tekniken.

Både Volvo och det amerikanska företaget Luminar, som levererar lidar-systemen, menar att det har med säkerhet att göra. Det sa de under ett mediaevent på onsdagen.

Austin Russel, vd på Luminar, menar att lidar-tekniken hjälper bilen att se bättre och på det sättet undvika olyckor.
– Alla bilar borde ha lidar. Folk råkar fortfarande ut för olyckor i förvånanasvärt enkla situationer. Men de nya bilarna kommer ha centimeterprecision och det gör en stor skillnad, säger han.

Lidar fungerar ungefär som radar, men använder laserljus i stället för radiovågor.

Volvos vd Håkan Samuelsson öppnar för möjligheten att standardutrusta fler modeller med lidar, inte bara den kommande flaggskeppsmodellen.
– Jag räknar med att det här kommer fungera bra och att bilarna kommer bli säkrare. Om det är teknik som räddar liv har jag svårt att se att det skulle vara extrautrustning. Om det gör bilarna säkrare kommer det vara standard i framtiden, säger han.

I tillägg till sensorerna kommer framtida Volvobilar även utrustas med en kraftfull dator utvecklad av Nvidia, som ska behandla informationen från sensorerna i realtid. Resultatet är enligt Volvo en säkrare bil – både när bilen kör och när föraren har kontrollen.

Volvo planerar tre körlägen i kommande bilar. I Drive-läget kör föraren på egen hand, Cruise-läget ger självkörning på nivå 2, och i det kommande Ride-läget ska bilen kunna ta över helt och hållet.

Det sistnämnda kommer att införas gradvis, väg för väg, i framtiden. Volvo menar att det måste verifieras att självkörningen är säker på en viss väg i ett visst område innan det aktiveras.

Lidar står för light detection and ranging och är ett optiskt mätinstrument som används för att skanna bilens omgivning. Data från sensorn skapar en 3D-karta över bilens omgivningar. Till skillnad från en kamera påverkas tekniken inte alls av om det är ljust eller mörkt ute. 

Teslas vd Elon Musk menar att varken radar eller lidar behövs i självkörande bilar, och har kallat lidar för en ”krycka”. Trots att lidar påstås vara säkrare fick en Tesla Model 3 enbart utrustad med kameror nyligen full pott i ett amerikanskt säkerhetstest.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.