Nästa artikel
Krympt lidar kan hjälpa självkörande bilar
Nyheter

Krympt lidar kan hjälpa självkörande bilar

Publicerad 20 februari 2019 (uppdaterad 21 februari 2019)
Forskare vid KTH har utvecklat en laserradar som väger och kostar en bråkdel av vad de befintliga gör.
Lidar är en förkortning av Light detection and ranging. Med hjälp av pulserande lasersignaler kan avståndet till andra ting bestämmas. Lidar är en nödvändighet för att självkörande ska kunna orientera sig i omgivningen.

Nackdelen med de befintliga lidarenheter som finns är att de är dyra, tunga och förbrukar mycket energi. Uppskattningsvis kostar dagens lidar-teknik tiotusentals kronor, väger runt ett kilo och konsumerar flera watt.
 

Traditionell lidar från företaget Velodyne.

Men nu har forskare vid KTH – Kungliga Tekniska Högskolan – uppfunnit en lidar som utgör en tusendel av den ursprungliga i såväl vikt som pris och energiförfrukning. Den bygger på en teknik som kallas för mikroelektromekanisk optisk strålstyrning.
– En traditionell lidar bygger på att man monterar en serie av lasrar på ett roterande torn, i likhet med Velodynes hockeypuck. Vår lidar bygger på integrerad mikro-opto-mekanik, där vi byggt in ett avstämbart gitter i ytan på ett kiselchip. Genom att ändra gittrets period bestämmer vi i vilken riktning strålen ska svepa, säger Kristinn B. Gylfason, universitetslektor på KTH. 

Forskarna bakom innovationen tänker sig att den skulle kunna passa bra för att få ner kostnaderna i fordonsbranschens utveckling av självkörande bilar, men den lilla lidarn skulle också kunna göra nytta i drönare och robotar. En artikel om tekniken är med i vetenskapliga publikationen Optics Letters.

Diskutera: Tror du att den modifierade laserradarn kan påverka utvecklingen av självkörande bilar?

Den nya typen av lidar mäter cirka 100 mikrometer och ser ut så här om man tittar på den i mikroskop.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.