De Tesla Model 3 och Model Y som levereras i Nordamerika från och med nu är inte längre utrustade med en framåtvänd radarsensor. Det skriver Tesla på sin amerikanska hemsida.
Teslas system för autonoma funktioner kommer i stället enbart att förlita sig på de åtta kameror bilarna har ombord. ”Det här blir de första bilarna från Tesla som använder kamerasyn och neuronnät för att leverera Autopilot, full självkörning och vissa säkerhetsfunktioner”, skriver företaget.
De skriver vidare att vissa funktioner kommer att begränsas under omställningen. Den självstyrande funktionen kommer att begränsas till 120 km/h och minimumavståndet till framförvarande bil kommer att förlängas, samtidigt som Summon-funktionen och filhållningsassistenten kan vara avaktiverade vid leverans.
Tesla lovar att dessa funktioner kommer att återställas i framtida uppdateringar av mjukvaran.
Model S och X kommer ha kvar sina radarsensorer tills vidare, skriver Tesla. Anledningen till det är att Model 3 och Model Y säljer i större volymer, vilket ger företaget mer data att analysera för att optimera mjukvaran.
Teslas vd Elon Musk har tidigare pratat om att han menar att radar och lidar är ”kryckor” för självkörande bilar. Enligt honom har kamerabaserade system potential att fungera bättre eftersom bilderna en kamera producerar är mycket mer högupplösta.
Andra företag som utvecklar självkörande bilar verkar däremot inte hålla med. Waymo, som nyligen rankats som det företag som ligger längst fram i utvecklingen just nu, använder data från både radar, lidar och kameror för att få bilens dator att förstå sin omgivning.
Bilar som säljs i Sverige har kvar sina radarsensorer än så länge, enligt Teslas svenska hemsida.
När bilder på en Tesla Model Y med lidarsensorer på taket dök upp på Twitter nyligen ledde det till en hel del spekulationer. En teori är att Tesla använder tekniken för att jämföra den med sitt eget kamerabaserade system i ett så kallat valideringstest.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.