Nästa artikel
Lexus skeptiska till produktion i Kina
Nyheter

Lexus skeptiska till produktion i Kina

Publicerad 5 maj 2014 (uppdaterad 6 maj 2014)
När många utländska biltillverkare satsar på tillverkning i Kina för att fullt ut förse den växande marknaden med nya bilar är Lexus mer tveksamma.

Volvo gör det, så även Audi, Volkswagen och BMW. Men Toyotas premiummärke Lexus tillverkar ännu inte några bilar i Kina. Httills säljs bara bilar från fabrikerna i Japan, trots att det resulterar i tullavgifter som gör bilarna dyrare och svårare att sälja.

Enligt nyhetsbyrån Reuters beror detta på att Lexus inte tror sig kunna behålla kvalitén i produktionen om de började tillverka bilar i Kina.
– Våra kunder skulle lämna oss om vi hade problem med kvalitén, det är just den som de söker hos Lexus, säger Lexusledningens Tokuo Fukuichi till Rueters. Han antyder även att de tyska konkurrenterna haft längre tid på sig att bygga upp en stark kundkrets och därför inte är lika sårbara för om något sådant skulle hända dem.

Lexus har övervägt att starta upp fabriker i Kina men inga besluts har ännu tagits. Med en uppskattad försäljning på 2,7 miljoner bilar år 2020 i premiumsegmentet kan Kina bli världens största marknad för bilmärken som Lexus.

Diskutera: Vad tror du om Lexus möjligheter på den kinesiska markanden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-05 12:25
Leif Kavander

"Enligt nyhetsbyrån Reuters beror detta på att Lexus inte tror sig kunna behålla kvalitén i produktionen om de började tillverka bilar i Kina."

Där tror jag de , Lexus, tänker fel.
Kineserna kommer att ha bra kvalité på det de tilverkar.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-05 16:20
Mr.Wheeler

Har nog inte med kvalitet att göra utan mer om att relationerna mellan Kina och Japan är lite spända.

#3 • Uppdaterat: 2014-05-05 16:47
Leif Kavander

Det känns tryggt att vår Mazda 2 är tillverkad i Japan.
Generellt så har Japsen gott rykte.

#4 • Uppdaterat: 2014-05-05 17:42
Sven E

Svårt att ta betalt när kunderna vet var det är byggt..
Volvo tar 335 tusen för nya kinabyggda bensinhybriden men nästan dubbelt för Torslanda byggda diesel varianten i Sverige.....

#5 • Uppdaterat: 2014-05-05 17:57
Draxon

De vill väl slippa pinsamma saker som återkallelse av bilar.

Det skulle väl aldrig hända en bil tillverkad i Japan? ;-)

#6 • Uppdaterat: 2014-05-05 20:47
Roger Skagerström

Ja man kan ju nästan säga att grejen med en japansk bil är ju att den ska vara byggd i Japan. Skulle Audi öppna en fabrik i Japan, och skaffa sig huvudsakligen japanska underleverantörer, skulle det nog bli fason på dom med ;) ;) ;)

Sen stämmer det nog det som vissa säger här. Har nog mer med relationerna att göra. Tror inte kinserna bryr sig så hårt ärligt talat. Om något så skulle det väl, nu när relationerna är som de är, vara bra för Lexus att bygga bilarna där, så eventuella nationella agg suddades ut lite. Bilarna som byggs i Kina behöver de ju inte exportera tillbaka till Japan eller USA.

#7 • Uppdaterat: 2014-05-05 21:23
Thommys

Nja nu vänder de någonting helt annat till gratisreklam. Japan och Kina drar inte jämt. Istället får Lexus det att låta som om de värnar om kvalitén. Kina kan bygga med kvalité om de vill. Se bara på Apples produkter. Sedan kan man ju också funderar över hur Toyota kan bygga bilar i Frankrike, men tanke på franska bilars kvalité. Hur lyckas de då?

Dessutom får jag själv mycket bekräftat av Lexus själva. De säger att "Våra kunder skulle lämna oss om vi hade problem med kvalitén..." Mycket intressant. Det betyder att bilen i övrigt inte är värd att ha. Det har jag förstått länge. Då har jag mycket hellre en bil som kommer tvåa på J.D. Power:s lista och får en bilen med stort B jag verkligen vill ha i övrigt, Mercedes.

Sedan försöker han trycka ner de tyska tillverkarna genom att påstå att de inte är lika sårbara för något liknade som Lexus själva vet om sina kunder, bara för att de funnits länge. Hur vore det om ha talade för sig själv och inte andra tillverkare? Surt sa räven. Hur som helst. Lexus köper man enbart för kvalité, nu har jag det skrivet svart på vitt.

#8 • Uppdaterat: 2014-05-05 21:26
Leif Kavander

Han klarade ju livet i sin Audi. Visar ju att det är en relativt säker bil.
Nu kommer Audi öka sin försäljning.

#9 • Uppdaterat: 2014-05-06 00:55
Roger Skagerström

Thommys: Iallafall BMW verkar ju leva på samma sköra tråd. Tillverkar de inte en 5-meters-sedan med en 3L-sexa med RWD, utan turbo, så är de inte ett ruttet öre värda i mångas ögon. Har diskuterats och kommit fram rätt tydligt.

Skulle nog säga att Mercedes sitter i samma sits som Lexus. Men precis som han säger där - Mercedes har samlat på sig betydligt fler fanatiska fans under åren, så de är rätt safe.

Man kan se det på hur de själva sköter sina kunder. Varken BMW eller Mercedes är kända för goodwillåtaganden. Båda har usla 2 års nybilsgaranti. För att de själva vet att förlorar de en kund står det 10 till utanför och dreglar över bilarna. Det är inte värt pengarna att skämma bort kunderna de har. Nybilskunderna är ofta så rika att det inte ens är nån större fara där, då dyra reparationer inte stör dom lika mycket. Det är väl i 7 av 10 fall inte ens bilföraren som betalar notan, utan firman.

Och som tidigare konstaterats - oavsett om det är en privatbil eller leasad, är chansen är stor att kunden redan är förblindat kära i märket och bortser från sånt.

#a • Uppdaterat: 2014-05-06 05:02
Thommys

leifer, Mercedes skulle inte ligga två på J.D. Powers lista om de hade så dålig kvalité idag som enligt dig.

Roger. En Mercedes köper man inte enbart för kvalité. Den erbjuder så mycket annat. Begreppet mercedeskänsla är b la ett sådant.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.