Nästa artikel
Lexus visar upp värstingen RC F
Nyheter

Lexus visar upp värstingen RC F

Publicerad 9 januari 2014 (uppdaterad 9 januari 2014)
Till bilsalongen i Detroit tar Lexus med sig nya sportiga kupén RCF, som blir den mest kraftfulla V8-försedda bil Lexus någonsin tillverkat.

För ett par månader sedan presenterade Lexus en ny tvådörrars kupé kallad RC, som baserades på den nya IS-sedanen. Nu kommer en brutalare version av den nya kupémodellen, som får namnet RC F.

Till det yttre har denna, till skillnad från standardsyskonet, bland annat bredare däck, en aktiv vinge som baktill som fälls upp i högre farter, annorlunda grill, lite ny plast och flera delar i kolfiber. Bilen är också något lägre och designen ska vara inspirerad av Lexus superbil LFA. Även interiört är bilen förändrad jämfört med vanliga RC.

Det mest anmärkningsvärda finns dock under huven. Själva huven har nämligen höjts upp en aning för att ge plats åt en V8 där under. Lexus avslöjar inte mycket om motorn men den ska vara den starkaste V8:an från tillverkaren någonsin.

Lexus förra F-modell, IS F, var en V8-försedd sedan med 423 hk som slutade tillverkas 2012. Med nya RC F, som ska presenteras på bilsalongen i Detroit, har Lexus ambitionen att konkurrera med prestandamodeller som BMW:s nya M4.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus RC F?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-09 10:22
Raphael

Rysligt ful utsida, frampartiet är anskrämligt en enda stor front. Insidan ser ut som Toyota, basvara för bilar som tar dig från A till B utan emotionell design.

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Problemet med asiatisk personbilsdesign har alltid varit anonymiteten, det har varit svårt att direkt kunna peka ut vilket märke det är som man möter i trafiken.
När det kommer till deras sportbilar så är problemet det rakt motsatta, man ser direkt att det är en sportbil som kommer från Asien på grund av den spretiga designen, de har fortfarande inte lärt sig att "less is more".

Istället för att göra bilarna stilrena och sobra i designen som t.ex. BMW:s coupeér, Alfa Romeo eller Porsche så blandas det hejvilt med vinklar, vrår och veck vilket resulterar i en bil som ser ut att komma direkt från en stylingfirma. Fattas bara en jättevinge, singeltorkare och vindrutedekal med Bengt i buskens japstrim på så vore verket fullbordat...

Den kommer nog att få det tufft mot konkurrenterna, kanske inte prestandamässigt, men på design vinner tex. BMW:n som den siktar in sig på på W.O. men den kommer säkert att platsa i nästa Fast and Furious film.

#3 • Uppdaterat: 2014-01-09 12:26
Gäst (ej verifierad)

Nice ass!

Jag brukar sällan uppskatta asiaisk design men den här är riktigt fin om man bortser från frontpartiet. Nu är ju tyvärr just fronten oerhört viktig när det gäller bilar så den faller ju ändå igenom. Men kul att man vågar vilket sällan är fallet med asiaterna.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-09 14:13
Swemba

Jag kan tycka att designen är rätt lyckad ändå. Det är trots altl en ganska rå bil så den aggressiva, lite vulgära designen fungerar. Den ser ordentligt breddad ut så jag kan tänka mig att den upplevs betydligt kraftfullare i verkligheten. Vill man tona ner designen kan man alltid välja svart lack.

#5 • Uppdaterat: 2014-01-09 17:00
Hackenbush

Lite väl grotesk för min smak, tar nog hellre en Aston Martin.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-09 17:27
Roy J

Too much!
Fronten påminner mig förresten om att jag ska köpa en ny dörrmatta.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-13 20:49
Roger Skagerström

Många snygga detaljer, precis som nya IS'n. Den har dock vissa grejer, som grillen och den i helhet rätt oeleganta fronten, som gör att det inte riktigt blir nån bra helhet.

Ang den eviga frågan om vem som kopierat vem, så - inte är det väl så värst mycket Audi? :P Förutom grillen då kanske. Tycker mest det känns som nån bizarr bladning av Subarus WRX Concept och BMW 4/6-serien :P

#8 • Uppdaterat: 2014-01-15 17:22
Henrik-Andersson

Ja jag hade inte tackat nej !!!

Instämmer med Shogun - Bra att ni vågar Lexus !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.