Nästa artikel
Provkörning: Lexus GS 300h (2014)
Provkörning

Provkörning: Lexus GS 300h (2014)

Publicerad 20 mars 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Lexus kan konsten att göra bilar som inte skaver det minsta. Med rak bensinfyra och el-motor går GS 300h sin egen väg i stor stil.

I en del avseenden är Lexus som Volvo. Man plaskar på i egen fåra och sneglar väl på de tyska konkurrenterna på banorna bredvid men kopierar aldrig deras simsätt rakt av. Dieslar, till exempel, finns det tretton på dussinet i Tyskland men Lexus stretar på med sin hybriddrift. ”Hybrid” är en viktig del av Lexusvarumärket, på ett sätt som exempelvis BMW:s försök i genren aldrig kunnat matcha.

Bland rejäla, lyxiga sedanmodeller där BMW 5-serie och Mercedes E-klass återfinns heter Lexus bidrag GS 300h. Senaste generationen är den fjärde i ordningen. Det finns både större (sexcylindriga) och mindre motoralternativ men i Sverige är det främst versionen med 2,5-liters rak fyra plus eldrift som gäller.

GS 300h är verkligen ingen dum bil. På alla möjliga vägtyper under några dagar gjorde jag av med 0,67 liter bensin per mil. Det är förvisso ett bra stycke över deklarationens 0,47 men så lågt hade jag ändå inte förväntat mig och det jag fått för denna konsumtion matchar i det allra mesta de allra bästa konkurrenterna. Och man slipper alltså dieseldurret …

Bilen är bekväm på riktigt. I sta’n och i låg fart går den viskande tyst, som om den inte ens var i gång. Landsvägsmil slukas med ackuratess. Ljudanläggningen flödar av krispiga toner. Provexemplaret med F Sport-utrustning saknar inga av 2014 års nödtorftigheter. Lyxkänslan är påtaglig men lyser ändå inte i ögonen. Diskretion huvudsak, designen vänder inga huvuden längs gatan och allt vad GS 300h företar sig sker med stor artighet. Det är som att färdas i ett teflonbad.

Ett vred på mittkonsolen justerar fem körprogram: ECO-läge, normalläge, två sportlägen samt ett för eldrift (korta sträckor). Läge ”Sport +” känns som en överloppsgärning, det är betydligt skönare att låta den flexibla förarstolen ta hand om ens lekamen och drömskt bara såsa fram. Att framvagnens dubbla triangellänkar, de justerbara dämparna och de riktigt raska 223 hästkrafterna kan få ekipaget att tända till överraskande mycket är väl, tja, kul att veta men inte så mycket mer. Den här bilen har helt andra ideal.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus premium-hybrid?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lexus GS 300h F Sport

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Lexus GS 300h F Sport

PRIS, FRÅN KR: 420 500.

MODELL: Fyrdörrars parallellhybrid.

MÅTT, CM: L 485/B 184/H 146.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 864.

MOTOR: 4-cyl rak längsmonterad bensin, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Borrning/slag 90/98 mm, volym 2 494 cm3. Max effekt 181 hk (133 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 221 Nm vid 4 200 v/min. Synkronmotor (växelström), 143 hk (105 kW), max vridmoment 300 Nm, nickelmetall-hydridbatteri 650 V. Max hybrideffekt bensin + el = 223 hk (164 kW).

KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, elektroniskt styrd steglös automat.

PRESTANDA: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,2 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:

4,7 l/100 km

CO2-Utsläpp: 109 g/km.

KONKURRENTER: Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klass.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-20 09:16
Swemba

Prestanda och förbrukning är i paritet med en 520d, MB E200 och A6 2.0 TDI, men med sämre utrymmen och ett högre grundpris.

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Mmm, ett testresultat som nog kommer att sticka i ögonen på vissa ;-)
Verkar faktiskt riktigt lyckad, grillen nedtonad med ribban som håller nummerplåten.
Skulle faktiskt föredra denna över de tyska konkurrenterna som det går tretton på dussinet av och misstänker att den håller ihop bättre också.

Trodde jag inte, en Lexus som väcker lite habegär, vad kommer härnäst?
En skattesänkning på bensinen kanske...

#3 • Uppdaterat: 2014-03-20 10:07
Reverend Benny

Ser helt ok ut, men när jag kollar på bilden på interiören, eller mer precist instrumentbrädan så får jag lite 80-tals flashback av alla färgglada lysdioder.
Känns rätt rörig minst sagt....men det är bedömningen av en bild då jag inte suttit i bilen.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-20 10:09
Thommys

Mercedes E 300 BlueTEC HYBRID för endast 37.000 kr mer: 107 g/km, 0-100 7,5 sek, Toppfart 242 km/h.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-20 10:30
Hackenbush

Nummerplåtsribban tvärs över grillen har gjort underverk för fronten.
Nu ser denna Lexusen riktigt snygg ut.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-20 10:35
VW Polo 2012

Håller med dig Hackenbush! Den förra grillen var förfärligt ful.

#7 • Uppdaterat: 2014-03-20 10:55
Maria Dahlin

Det är i själva verket vår motorjournalist Calle Carlquist som har skrivit texten. /Maria Dahlin, Vi Bilägare

#8 • Uppdaterat: 2014-03-20 12:09
Tobo

Kapten, om du hade läst ViB nr 3-14, sidan 15 så hade du sett att Calle Carlqvist stått som författare till denna artikel.

Trevligt att Lexus äntligen fått till en snygg klocka.

I min IS från 2008 är det fortfarande en 12-timmars digital historia, som känns som den är hämtad från ett restparti från 1987.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-20 12:17
Mistro

Fin bil men många utav de som köper bil i de här prisklasserna vill gärna ha mer effekt.
"Swemba" skriver att den är jämförbar med 520d och A6 2.0 Tdi men det får stå till honom. Både dessa bilarna är billigare i grundutföranden men går ändå betdligt bättre trots mindre effekt. De som köper dessa bilar är inga "rallyförare" och oftast handlar det om tjänstebilar.
Men de är ändå som sagt betydligt snabbare:
520d gör 0-100 på 7,9sek (aut) och toppar 231km/t,deklarerad förb. 0,45
A6 2.0 Tdi gör 0-100 på 8,2sek (aut) och toppar 222km/t,deklarerad förb. 0,50
Störmomentet buller utav dieselmotorerna kan jag inte se då de flesta moderna dieselmotorer går tyst och fint under färd.

En premiumbil utan överflödig effekt blir ju liksom lite avmattad ...eller?

#a • Uppdaterat: 2014-03-20 12:38
Klarsyn

@misro: Vill man ha högre effekt och mer utrustning så finns ju Lexus GS 450h Executive som konkurrerar med MB E500, BMW 550 och Audi S6 fast till ett lägre pris vid samma utrustningsnivå.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.