Trots tecken på en avtagande ekonomisk utveckling i Kina så är det just där som General Motors, den största biltillverkaren strax efter Toyota, nu säljer flest nya bilar.
General Motors upplevde, tillsammans med sina kinesiska partners i samriskföretag, en 11-procentig ökning av nybilsförsäljningen i Kina under första halvan av 2013. 1,6 miljoner bilar sålde motorjätten i landet, vilket innebär att hemmamarknaden USA passerades med cirka 200 000 bilar.
GM tror att Kina ifrån och med nu kommer att stanna kvar som tillverkarens största marknad under en förutsebar framtid, och siktar på att sälja 5 miljoner bilar i landet varje år.
- Vi har sett en stark efterfrågan i Kina, särskilt på större bilar, lyxbilar och suvar, säger Bob Socia, vd för GM Kina.
Även för Ford går det bra i Kina. Under årets första halva ökade Fords försäljning där med 47 procent till nära 408 000 sålda bilar.
Diskutera: Vad tycker du om detta?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Även kineserna vill köpa bilar av etablerade märken. De inhemska märkena så som Chery och JAC säljer otroligt dåligt på sin hemmamarknad.
Samma tendens i Ryssland, endast "fattiga" (eller snåla) och patrioter köper inhemska märken som Lada. Ladas marknadsandel minskar stadigt.
Det är Verkligen Helt fantastiskt att Lada Niva, fortfarande går att köpa Ny, trots att den började säljas 1979 eller 1980 redan. Stora delar är oförändrat. Undrar om inte ABS bromsar och byte av motor från förgasare till insprutning egentligen är de enda skillnadena?
Lada Niva kom redan 1976
Woow. Så tidigt?! Det gör ju saken Ännu mer fantastiskt att den fortfarande säljs.
Jo, det är fränt. :)
Nu är vi egentligen ganska långt från ämnet (kommentarer om artikeln ovan, GM's försäljning i Kina), men det vore kul om ViB (eller för all del systertidningen Klassiker) gjorde ett nybilstest av Niva, för att se vad man egentligen får för 114900 kr som den kostar här i landet.
Det man får för 115.000kr då man köper en Niva är uråldrig teknik och därmed krocksäkerhet därefter.
Däremot får man en slitstark och sällan skådat bra terrängbil som troligtvis kan lagas med lite ståltråd och en rulle silvertejp om den mot förmodan havererar i "ingen mans land".
Visst behövs det enkla bilar också men Niva har passerat "bäst före" för 20 år sedan och inte ens Dacia som är väldigt mycket mer bil säljer särskilt bra i Sverige.
Angående artiklen så kan man ju undra hur länge Kina kan fortsätta att utvecklas så?
Känns lite som med Japan för 40 år sedan men den bubblan sprack ju.
En annan fråga är miljöfrågan,då det ju inte handlar om några små elbilar ( som det borde vara i storstäderna )som kineserna vill ha utan stora och lyxiga vrålåk med jättemotorer!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.