För ungefär ett år sedan presenterades Lexus NX i ny upplaga, och nu är det dags för den större suv-modellen RX att uppdateras. Den ska inte blandas ihop med nya elbilsmodellen Lexus RZ.
Modellnamnet Lexus RX fyller 24 år och det är den femte generationen som nu visas upp. Den bygger på en ny plattform som ska ge 90 kilo lägre tjänstevikt och bättre innerutrymmen än i föregångaren.
Vid lanseringen finns Lexus RX med tre olika drivlinor. Mest intressant är kanske laddhybriden RX 450h+ med 2,5-liters bensinmotor, effekt på 306 hk och elräckvidd på upp till 6,5 mil. Det är samma drivlina som i Toyota RAV4 Plug-in Hybrid.
Modellen kommer även med märkets vanliga hybriddrivlinor utan laddkontakt. Lexus RX 350h har 245 hk meden nykomlingen RX 500h har mer fokus på prestanda. Där ligger effekten på 371 hk och 0–100 km/tim ska gå på sex sekunder. Bland konkurrenterna finns BMW X5, Mercedes GLE och Volvo XC90.
En viktig skillnad mot den ”vanliga” hybridmodellen är att prestandaversionen har en sexväxlad automatlåda när Toyotakoncernens hybrider annars brukar ha steglös automatlåda. En annan skillnad är att bensinmotorn på 2,4 liter har turbo.
RX 450h+ | RX 350h | RX 500h | |
Laddhybrid | Ja | Nej | Nej |
Effekt | 306 hk | 245 hk | 371 hk |
0?100 km/tim | ca 7 sek | ca 8 sek | ca 6 sek |
Förbrukning | 1,1–1,2 l/100 km | 6,4–6,7 l/100 km | 8,2–8,5 l/100 km |
Elräckvidd | 6,5 mil | – | – |
Bonus | 12 800 kr | – | – |
Malus | – | 8 086 kr/år | 13 234 kr/år |
Kommentarer till artikeln (2)
- 1 juni 2022 Det enda som är riktigt…
- 1 juni 2022 Lexus RX 450h är min drömbil…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.