Suven Lexus NX är i Europa mellanbror till större RX mindre UX. Sedan den europeiska introduktionen 2014 har den sålts i mer än 170 000 exemplar och nu är det dags för en ny generation.
Utseendemässigt har bilen fått en ljuslist som löper tvärs över bakdelen där ”Lexus” står luftigt utskrivet med stort mellanrum mellan bokstäverna på bakluckan. Med sina 4,66 meter i längd har bilen utökats med 2 centimeter, likaså bredden som nu mäter 1,86 meter. Hjulbasen har också vuxit 3 centimeter.
I förarmiljön har Lexus tillämpat en ny designfilosofi de kallar ”Tazuna”. Det är det japanska ordet för hur en ryttare kontrollerar sin häst med tyglarna. När de bestämde utformningen av växelväljare och ratt tog Lexus måttet mellan axel och fingerspetsar på olika människor världen över för att få fram bästa layout för optimal hållning hos föraren.
Infotainmentsystemet styrs via en pekskärm på 9,8 eller 14 tum – beroende på utrustningsnivå – och dess mjukvara sägs vara 3,6 gånger snabbare än nuvarande operativsystem. Det finns stöd för trådlöst eller kopplat Apple CarPlay eller Android Auto via mobilens laddsladd.
Genom att säga ”Hej Lexus”, väcker man den artificiella betjänten som kan bistå med allt från att hitta rätt med vägvisning till att styra vissa bilfunktioner. Den elmanövrerade bakluckan ska enligt Lexus operera både snabbare och tystare.
I motorutbudet gör för första gången en laddhybrid entré. 450h+ har utöver luckan för bensinpåfyllning ovanför vänstra hjulhuset även en laddlucka mittemot på högra sidan. Drivlinan består av en fyrcylindrig 2,5 liters bensinmotor och elmotorer på fram- och bakaxel som hämtar kraft ur ett litiumjonbatteri på 18,1 kilowattimmar. Sammanlagt systemeffekt blir 306 hästkrafter.
Lexus lyfter fram att laddhybriden enligt egna beräkningar är 20 procent mer effektiv än likvärdiga bilmodeller från konkurrenter. De berättar dock inte hur det kommer sig att NX, som har samma drivlina som Toyota RAV4, kommer 6,3 mil, medans RAV4 har en deklarerad elräckvidd på 7,5 mil.
Ett annat motoralternativ är den traditionella hybriden utan laddsladd, 350h på 242 hästkrafter. Den finns med fram- eller fyrhjulsdrift och dragvikten är densamma på båda, 1500 kilo.
Alla NX som säljs i Europa är standardutrustade med säkerhetssystemet Lexus Safety System+, med bland annat skyltavläsning, adaptiv farthållare och filassistent, samt förbättrade funktioner för autobroms och kollisionsvarning.
Lexus NX lanseras under sista kvartalet 2021. Det finns inga prisuppgifter än.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.